VANSKELIG Å SKILLE: Pave Frans inviterer gjerne barn til å slippe løs duer fra St. Peterskirken i Roma. Men ny forskning fra Boston University viser at barn med en religiøs oppvekst har vanskeligere for å skille mellom fantasi og virkelig enn barn uten en religiøs oppvekst. Foto: NTB Scanpix
VANSKELIG Å SKILLE: Pave Frans inviterer gjerne barn til å slippe løs duer fra St. Peterskirken i Roma. Men ny forskning fra Boston University viser at barn med en religiøs oppvekst har vanskeligere for å skille mellom fantasi og virkelig enn barn uten en religiøs oppvekst. Foto: NTB ScanpixVis mer

Ny forskning viser: - Barn av religiøse foreldre er dårligere til å skille mellom fantasi og virkelighet enn andre

- Det bekymrer oss.

(Dagbladet): Ifølge ny forskning fra Boston University (pdf), som BBC referer til, skiller barn med religiøs bakgrunn dårligere mellom fantasi og virkelighet, sammenlignet med andre barn.

66 barn i barnehagealder ble presentert med tre ulike historier, en realistisk, en religiøs, og en fantasi-fortelling. Barna ble så spurt om de trodde hovedkarakteren i historien var ekte eller fiksjon.

Delt på religøse og fantasi-fortellinger Mens nesten alle barna mente at karakterene i den realistiske fortellingen var ekte, delte barna med en religiøs oppvekst og barna med en ikke-religiøs oppvekst seg på de religiøse fortellingene.

Barna uten en religiøs oppvekst mente at historiene var fiksjon, mens barna med religiøs oppvekst mente de var ekte.

Men barna ble også delt på fantasi-fortellingene som hadde en overnaturlig eller magisk historie.

- De ikke-religiøse-barna trodde oftere at hovedpersonen i slike fortellinger var fiksjon, skriver forskerne i studiet ifølge BBC, og legger til:

- Resultatet tyder på at eksponering av religiøse idéer har en kraftfull påvirkning på barns evne til å skille mellom virkelighet og fiksjon, ikke bare for religiøse historier, men også for fantasi-fortellinger.

- Gjør det ikke enklere for barna Kristin Mile, generalsekretær i Human-Etisk Forbund (HEF), er ikke overrasket over funnet i forskningen.

- Det er klart at når man forholder seg både til religionen og til virkeligheten, så forstår jeg at det kan være vanskelig for barn. Religionen vil bli beskrevet som en sannhet i et religiøst hjem, og det gjør det ikke enklere for barna, sier hun, og legger til:

- Det er en side ved religionen man ikke snakker så ofte om, fordi religion er så innvevd i de fleste kulturer.

Mile tror derfor det er viktig å ikke ha religion i skolen.

- Dette er noe av grunnen til at vi i Human-Etisk Forbund er skeptiske til religion, og ikke minst religionsutøvelse i skolen. Det gjør at man kanskje enda lettere kan blande fiksjon og religion. Det er noe av det som bekymrer oss med den norske skolen, at man har lagt stor vekt på religion. Det er riktignok både religion og etikk, men å blande etikk og livsyn med fiksjon er ikke bra, sier hun. 

SKEPTISK: Generalsekretær i Human-Etisk Forbund, Kristin Mile, er ikke overrasket over funnet i studiet. Foto: Human-Etisk Forbund Vis mer