Ny giv

Moteuken har gjennomgått en antirynkekur, og resultatet virker løfterikt.

Ungt og hipt på Moteuken

  • Det satses på de unge, og det var sårt nødvendig. Moteuken må utvikles i takt med bransjen, de må satse på nye, unge målgrupper og trekke sterke merkenavn til messeområdet på Sjølyst.
  • Hva har vi så i vente vinteren 1998/99? Mye grått eller lillagrått. Mye ull. Et stikkord er komfort. Vi vil kose oss, ha det trygt og lunt, labbe rundt på storbyvis i high-tech-joggesko til dress.
  • Sauepels, fleece, allværsjakker, filtede, myke hettekåper og duffelcoats er aktuelle ytterplagg for vinteren 1998/99. Det er splitt i korte skjørt, det er etnisk indisk lag-på-lag: Knytteskjørt med silkekanter surret over enkle, smale dressbukser i ull.
  • - Gatemote er merkeklær som tas ut av sin opprinnelige kontekst. Det kan være surfeklær, snowboardklær eller arbeidsklær. De får appell ut over sin målgruppe og blir tatt opp av unge folk på gata, forklarer Ove Espe fra FF-gruppen.

Stylist Hilde Pettersen, tidligere moteredaktør i Tique, har fått jobben med å lage trendshow, og hun har fått tilnærmet frie hender. Det betyr at trendshowet er blitt forandret. Tidligere ble det sammensatt med klær fra firmaer som hadde stand på Moteuken. Denne helga er det trend, og atter trend, som gjelder. Hvis merkevarer skal på markedet i Norge og ser fine ut, så er de med.

Finn fram strikkepinner! Elever fra moteskolen Esmod har strikket løse «halser» og gamasjer til visningen. Strikkeplagg i shetlandsull, raggsokker, raglanfellinger og tykke, grove gensere i offwhite eller grått er en del av motebildet.

Julie Skarland er en norsk designer som navigerer i et landskap preget av nordisk mystisme, melankoli, renhet og romantikk. Er det Lillehammer-effekten som når moten, fire år for seint?

Med en såpass «ung» og trendy trendvisning får ungdomsmoten et problem. Future Fashion heter konseptet som Moteuken satser tungt på: En egen hall med «gatemote», som på sikt skal vokse og vekke oppsikt blant bransjefolk i Skandinavia.

Tøft. Men når den etablerte motebransjen beveger seg mot sport, komfort og grove, enkle skateboardinspirerte klær - hva har ungdommen igjen?

PÅ PLASS: Moteguru Kikki Sørum var selvfølgelig til stede.