Ny kanal i 24. time

Etter å ha markedsført seg massivt som Kanal4 i flere måneder, skiftet kanalen navn til Kanal24 julaften. En kjempejobb gjenstår fram til nyttår.

- Familien og jeg fikk ikke pyntet juletreet før 1. juledag, sier kanalsjef i Kanal24, Arne H. Krumsvik, til Dagbladet. I går kveld måtte han på jobben igjen. Jula har ikke vært like rolig som vanlig for sjefen sjøl, etter at P4 fikk medhold i tingretten i Fredrikstad om at konkurrenten måtte skifte navn. Etter å ha forberedt norske radiolyttere i snart ett år, må Kanal24 jobbe intenst for at folk skal få kjennskap til det nye navnet.

Ny logo

Først og fremst skaper navnebyttet et problem når det gjelder logoer, radiojingler og allerede bestilt reklamemateriell. På få dager - midt i jula - skal alt sammen byttes ut.

- Det er klart at dette ikke er noen liten jobb. Vi snakker om 2200 boards, nye radiojingler, nye avisannonser, forandring av bestilte reklamefilmer og omredigering av programinnslag som allerede er laget ferdig. Nå må vi også jobbe for at folk flest fortest mulig får vite hvem vi er, sier Krumsvik til Dagbladet.

Han har ennå ikke noen oversikt over hva alt dette vil koste, men allerede mandag begynner jobben med å klistre over reklameboards over hele landet. Problemet løses ved at den nye logoen klistres over den gamle. Bare materiellkostnadene koster rundt 500000. Hva det koster å få folk til å gjøre jobben en gang til, vet han ikke ennå.

Flere på jobb

2. juledag var han ikke alene på jobb i Kanal24s lokaler i Oslo. Da Krumsvik ankom kontoret var allerede musikksjef Sverre Bjørnsen kommet hjem fra hytta i fullt fjellutstyr og reporter Marie Theisen hadde vært på jobb fra tidlig om morgenen.

- Jeg har vært her for å justere litt på spillelistene våre, men det er klart at også jinglene våre må justeres. Nå venter vi bare på at de som skal synge gjør seg ferdig med å synge i julekor og møter opp på mandag, sier Bjørnsen optimistisk.

Også ved Kanal24s hovedkontor i Fredrikstad var folk på jobb i går kveld for å omdøpe navnet på arbeidsplassen sin.

Glede i P4

Saken ble altså avgjort julaften, etter at P4 mente det var fare for forveksling mellom de to navnene. Retten var enig, og pekte også på at forvekslingsfaren blir spesielt stor fordi lytterne fra nyttår vil få inn Kanal4 der de fram til nyttår var vant til å få inn P4. Videre synes retten at Kanal4s kjenningsmelodi til forveksling er lik P4s egen jingle, og at det kan virke som om Kanal4 prøver å skjule at det ikke lenger er P4 som holder til på frekvensen fra nyttår.

- Vi er glade for å ha fått medhold i denne saken også. Det mest positive er at vi nå unngår faren for navneforvirring, sier kommunikasjonssjef i P4, Ole Tom Nomeland, til NTB.

Nomeland sier han er tilfreds med at Kanal4 har fulgt opp kjennelsen og skifter navn til Kanal24.

Gir seg ikke

Arne H. Krumsvik sier at radiokanalen etter nyttår vil forsøke å få en rettslig prøving av berettigelsen av P4s krav om navneskifte.

- Men det første vi må ordne nå er alt det praktiske knyttet til navnebyttet. Derfor kommer vi ikke til å foreta oss noe før på nyåret, sier Krumsvik til Dagbladet.

Det kan også bli aktuelt å gå til erstatningssøksmål mot P4 for å få dekket merkostnadene kanalen nå får ved å måtte markedsføre et nytt navn drøyt ei uke før kanalen skal på lufta.

LOGOSKIFTE I SISTE SEKUND: Navnet Kanal 24 ble registrert ved en tilfeldighet allerede i sommer og er i følge kanalsjef Arne.H Krumsvik bedre enn det gamle.
JOBBER DØGNET RUNDT: Bare få dager før de skulle på lufta gikk kanalsjef Arne H. Krumsvik (bak t.v.), musikk- sjef Sverre Bjørnsen og reporter Marie Theisen fra å være ansatt i Kanal4 til å jobbe i Kanal24. De mistet retten til å bruke navnet Kanal4, etter at Fredrikstad tingrett ga P4 medhold i at Kanal4 var for likt P4.