Ny kinoflopp fra Norsk Film

Ingen av de siste fire filmene fra Norsk Film AS har nådd et besøkstall på 10000. «Ballen i øyet» er sett av 5650 mennesker etter over to uker på kino.

- Vi hadde forventet mer og er ikke fornøyde, sier Tom Remlov, direktør for Norsk Film AS og produsent for «Ballen i øyet».

Forventningene var 35000 solgte billetter, ifølge selskapets budsjett for inneværende år. Det vil den ikke nå.

Bare én av de fem filmene som Remlov har produsert for Norsk Film AS siden han tiltrådte i 1996, har hatt suksess på kino. Hans første produksjon, «Maja Steinansikt», solgte 72000 billetter.

Lave tall

Ingen av filmene som siden er kommet fra det statseide filmselskapet, har vært i nærheten av sine salgsmål.

  • Episodefilmen «1996: Pust på meg!» ble tatt av plakaten etter 1800 solgte billetter.
  • Bygdethrilleren «1732 Høtten» ble sett av 8500 personer, Norsk Film hadde budsjettert med 100000.
  • For episodefilmen «1997: Tørst» var målsettingen beskjedne 15000 besøk, men den endte med 1500.

Ny film

Hans Petter Molands «Aberdeen», som er neste produkt fra Norsk Film AS, har et budsjettert besøkstall på 100000.

- Dere trenger sårt til en suksess nå?

- Det kommer an på suksesskriteriene. «Ballen i øyet» var ikke ment å være «Olsenbanden», og vi er veldig fornøyde med mottakelsen, som var overveiende positiv. Tilbakemeldingene fra publikum er at dette er en type filmer vi må lage, og at det er Norsk Films oppgave å lage dem. Men «Aberdeen» har et større kommersielt potensial, sier Remlov.

Co-produksjoner

På de filmene Norsk Film AS har laget i samarbeid med private produsenter, er det jevnt over høyere besøkstall, med «Insomnia» og «Bare skyer beveger stjernene» som de største suksessene.

I den andre enden av skalaen, finnes Knut Erik Jensens kinoaktuelle «Når mørket er forbi». Den er laget av Barentsfilm med Norsk Film AS som co-produsent, og er sett av 8000 personer siden premieren i slutten av januar.

  • Fjorårets 12 norske kinofilmer ble sett av mer enn én million nordmenn til sammen, hvilket gir et gjennomsnittsbesøk på over 80000 pr. film.