TJENER FETT: Moods of Norway-duoen Peder Børresen og Simen Staalnacke har god grunn til å smile. På ett år har de åpnet butikk i Beverly Hills, doblet omsetningen til 100 millioner kroner og skrevet kontrakt med merkevarehuset Macy's. Denne uka viser de sin siste design på Oslo Fashion Week. Foto: Eirik Helland Urke.
TJENER FETT: Moods of Norway-duoen Peder Børresen og Simen Staalnacke har god grunn til å smile. På ett år har de åpnet butikk i Beverly Hills, doblet omsetningen til 100 millioner kroner og skrevet kontrakt med merkevarehuset Macy's. Denne uka viser de sin siste design på Oslo Fashion Week. Foto: Eirik Helland Urke.Vis mer

Ny kontrakt kan ta Moods til nye millionhøyder

Moods of Norway-gutta tjener penger som aldri før. Nå har de sikret seg mer av det amerikanske markedet.

|||Designgjengen fra Stryn, som har fått æren av å avslutte moteuka, kan trygt slå fast at de kan mer enn å designe fargerike klær.

Nylig sendte de avgårde årsregnskapet for fjoråret fra seg. Det viser at gutta også kan tjene penger.

- BRA FOR NORSK DESIGN: Designer Fam Irvoll: - De er kjempeflinke, og det er utrolig gøy at de gjør det så bra både i Norge og utlandet. Det er bra for alle andre norske designere også. Moods of Norway trekker oss opp som land og gjør norsk design kjent. Kontrakten med Macy's kommer til å bety ekstremt mye. Macy's er overalt. Foto: Lars Myhren Holand / Dagbladet
- BRA FOR NORSK DESIGN: Designer Fam Irvoll: - De er kjempeflinke, og det er utrolig gøy at de gjør det så bra både i Norge og utlandet. Det er bra for alle andre norske designere også. Moods of Norway trekker oss opp som land og gjør norsk design kjent. Kontrakten med Macy's kommer til å bety ekstremt mye. Macy's er overalt. Foto: Lars Myhren Holand / Dagbladet Vis mer

På et år har gjengen bak Moods of Norway mer enn doblet omsetningen, som viser en eventyrlig vekst fra 44 millioner til hele 99 millioner kroner.
Det betyr et inntektsresultat i underkant av 20 prosent, eller drøye 15 millioner kroner.

Vokser - Vi har omtrent doblet omsetningen hvert år siden vi startet for syv år siden. Men den vanvittige omsetningsveksten vi har hatt nå, blir nok vanskelig å doble til neste år, selv om tallene for i år så langt ser veldig lovende ut, sier økonomisjef Jan Egil Flo.

Selskapets egne prognoser viser at de i år vil øke omsetningen med 70 prosent.

MEKTIG IMPONERT: Designer Leila Hafzi:
- Jeg stolt av dem som designkollega. Moods of Norway er fantastisk flinke til brandbiulding. Det er vanskelig å slå seg opp i denne bransjen, men de har klart å få seg en stor kundekrets på ganske kort tid. Det er gøy at norske designere gjør det så bra og at de har klart å etablere seg i USA. De har et design som slår an der borte, sier designer Leilia Hafzi om Moods-suksessen.
MEKTIG IMPONERT: Designer Leila Hafzi: - Jeg stolt av dem som designkollega. Moods of Norway er fantastisk flinke til brandbiulding. Det er vanskelig å slå seg opp i denne bransjen, men de har klart å få seg en stor kundekrets på ganske kort tid. Det er gøy at norske designere gjør det så bra og at de har klart å etablere seg i USA. De har et design som slår an der borte, sier designer Leilia Hafzi om Moods-suksessen. Vis mer

Med rosa vaffeljern og helnorsk stemning åpnet Moods of Norway sin første butikk på amerikansk jord 17 mai i Beverly Hills i fjor. En svært betydningsfull satsing for å komme inn i det amerikanske markedet, mener Flo.

- Butikken går kjempebra, bedre enn forventet. Salget for juni og juli måned viser en dobling siden i fjor, forteller økonomisjefen.
 
Til Macy's Nå har designsuksessen kapret en enda større del i det amerikanske markedet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Simen Staalnacke, Peder Børresen og de andre i selskapet har nylig signert kontrakt med et av verdens mest kjente merkevarehus, ekslusive amerikanske Macy's.

- LEKEN HISTORIE:Ellen Arnstad, redaktør i Henne:
- Moods of Norway lager en leken historie om Norge, rett og slett! De har kombinert nasjonale og kjente symboler, norsk natur og tradisjoner med moderne og tilgjengelig design. De har vært ekstremt dyktige på markedsføring av merket og seg selv, og gjort dette både med humor og sjarm.
- LEKEN HISTORIE:Ellen Arnstad, redaktør i Henne: - Moods of Norway lager en leken historie om Norge, rett og slett! De har kombinert nasjonale og kjente symboler, norsk natur og tradisjoner med moderne og tilgjengelig design. De har vært ekstremt dyktige på markedsføring av merket og seg selv, og gjort dette både med humor og sjarm. Vis mer

- Det er en enorm sjanse. Det er nesten uvirkelig å tenke på at våre klær skal selges der. Hvis klærne begynner å rulle på de amerikanske varehusene kan det gå ganske så bra, sier en beskjeden og lattermild Simen Staalnacke.

De fargerike klærene skal i første omgang selges i tre av Macy's varehus som en prøveordning. Går det bra, står 20-30 nye varehus for tur.

- LEVER FOR BUSINESSEN: Designer Nora Farah: - Moods of Norway-gutta har vært råflinke, det må man være for å komme så langt de har klart. De har tatt et valg hvor de lever og ånder for designen og businessen sin, og det er utrolig gøy at det gir så gode resultater. 
Foto: Bjørn Langsem.
- LEVER FOR BUSINESSEN: Designer Nora Farah: - Moods of Norway-gutta har vært råflinke, det må man være for å komme så langt de har klart. De har tatt et valg hvor de lever og ånder for designen og businessen sin, og det er utrolig gøy at det gir så gode resultater. Foto: Bjørn Langsem. Vis mer

- Er Macy's fornøyd da, kjører de klærne inn i hele systemet på 800 butikker. Da begynner det å bli moro!, sier Flo. 

Låner kongens gård I oktober reiser gjengen over til Los Angeles og lansering av Moods of Norways første shop in shop på Macy's.

Før den tid står Oslo Fashion Week på programmet, og som alltid vises klærne på en annen catwalk enn de andre designernes. Denne gangen har de fått låne selveste kongsgården til å vise sin erkenorske design.

Omlag 3000 er ventet til visningen «Norwegian Fairytales», som har konger, prinser og prinsesser som tema. Staalnacke bekrefter at som Askeladden har de hentet inn forretningsmannen Christian Ringnes, ellers vil han ikke røpe flere detaljer.

- Ingen ekte kongelige blir å se på catwalken, men det er selvfølgelig hyggelig om naboen på Kongsgården stikker innom, sier Simen Staalnacke.