OPPFØLGER: Ti år etter at «Mamma Mia!» ble en kinosuksess, kommer oppfølgeren. «Mamma Mia! Here We Go Again» hadde premiere 20. juli. Video: Universal Pictures Vis mer Vis mer

Mamma Mia! Here We Go Again

Ny «Mamma Mia»-film gruser originalen

Over 140 000 besøkende sikret «Mamma Mia 2» den sterkeste åpningshelga på norsk kino siden 2015.

I helga byttet 140 290 nordmenn ut sommervarmen med kinomørket, for å få med seg «Mamma Mia! Here We Go Again», som hadde premiere fredag. Det viser tall fra Filmweb.

- Nå på sommeren, med sommerværet og alt tatt i betraktning, er dette kjempebra, sier Guttorm Petterson, administrerende direktør i Film & Kino.

«Mamma Mia»-oppfølgeren har dermed sikret seg den sterkeste åpningshelga på norske kinoer siden 2015. Den gang sanket «James Bond: Spectre» hele 178 982 besøkende i sin første helg.

Dobling av besøket

«Mamma Mia! Here We Go Again» gruser besøkstallene til originalen, ti år gamle «Mamma Mia!».

Petterson opplyser nemlig at «kun» 64 426 nordmenn så originalen i sin åpningshelg i 2008. Til gjengjeld endte filmen opp med å vises et halvt år på enkelte kinoer, og landet på 1,1 millioner besøkende nordmenn.

Den store suksessen fra 2008 har lagt et godt grunnlag for en ny filmopptur, mener Petterson:

- Det tyder på at musikken og karakterene man har bygd opp rundt den første filmen, er slitesterke.

- Og så tyder det på at folk kommer til denne filmen uavhengig av kritikken, det er helt sikkert, legger han til.

Dagbladet trillet en toer for «Mamma Mia! Here We Go Again», mens Aftenposten slo fast at «Magien er borte». VG var hakket mer positive, og ga en firer til «godlynt, blidt tull og tøys».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kinokonkurranse

Petterson avviser ikke at «Mamma Mia! Here We Go Again» kan nå over én million besøkende, som originalen, men mener det er for tidlig å spå.

- Det henger sammen med konkurransen som kommer. Nå er en ny «Mission: Impossible»-film rundt hjørnet, det samme er den norske filmen «Skjelvet». Men mulighetene er der, det er det ingen tvil om, sier direktøren.

- Det er en lettbeint, varm film med mye bra musikk. Det er det som skal til for å trekke publikummere.

Det er en «Harry Potter»-film som sitter på norgesrekorden for sterkeste åpningshelg noensinne. I 2005 var det over 200 000 nordmenn som så «Harry Potter og ildbegeret» den første helga den ble vist på kino.