DRAMATISK FOR AVISENE: Omsetningen til norske avishus faller kraftig.

Foto: Berit Roald / NTB scanpix
DRAMATISK FOR AVISENE: Omsetningen til norske avishus faller kraftig. Foto: Berit Roald / NTB scanpixVis mer

Medietilsynets rapport om den økonomiske tilstanden i norske medier

Ny medierapport: - Dramatisk for avisene

Annonseinntektene faller, mens digitalinntektene er lave. 

(Dagbladet): Medietilsynets nye rapport gir en dyster statusrapport for norske avishus. Omsetningen sank med 835 millioner kroner i 2015, og rapporten viser at avisene har mistet mer enn 2 milliarder kroner av sine driftsinntekter siden 2011.

- Avisene har virkelig en presset økonomi, sier seniorrådgiver i Medietilsynet, Bjørn Tore Østeraas, til Dagbladet.

- Dramatisk lavt

De fem siste åra har avisene mistet 23,5 prosent av annonseinntektene sine, mens de digitale inntektene ikke har bedret seg.

- Avishusenes inntekter fra annonsesalg i nettutgavene økte med bare 21 millioner kroner i 2015. Det er dramatisk lavt tatt i betraktning av at inntektene fra papir faller så mye, sier sjefredaktør i Dagbladet, John Arne Markussen.

PRESSET ØKONOMI: Avisene har virkelig en presset økonomi, sier seniorrådgiver i Medietilsynet, Bjørn Tore Østeraas, til Dagbladet.
PRESSET ØKONOMI: Avisene har virkelig en presset økonomi, sier seniorrådgiver i Medietilsynet, Bjørn Tore Østeraas, til Dagbladet. Vis mer

Mediebransjen omsatte for 25,6 milliarder i 2015, 287 millioner kroner mindre enn i 2014.

De ledende dagsavisene og nr. 2-avisene «hadde nær 30 prosent mindre penger å lage redaksjonelle produkter for i 2015 enn de hadde i 2007. Målt i faste priser, har driftsinntektene skrumpet med 48 prosent i løpet av disse åra», oppsummerer rapporten.

Sparetiltak

Samtidig viser rapporten at mange av de kraftige sparetiltakene i bransjen har hjulpet økonomien, og avishusene har samlet reduserte driftskostnadene med 1 milliard kroner i 2015.

- Til tross for massivt fall i annonseinntektene, styrket avishusene lønnsomheten i 2015. Årsaken er at kostnadene ble redusert, sier Bjørn Tore Østeraas.

Betaling for redaksjonelt innhold er den nest viktigste inntektskilden i medievirksomhetene.

- Det er gledelig at det har snudd når det gjelder opplagsinntekter digitalt, men det veier ikke opp for fallet i inntekter fra annonser, sier Østeraas.