Ny musikk. Nå!

RADIOSTILLSTAND: Platehøsten er i gang! Storselgere som Bob Dylan, Justin Timberlake og Beyoncé Knowles leder an platekrigen, mens Robbie Williams og John Legend lader opp til storeslem. På hjemmefronten slapp Bertine Zetlitz skiva si i forrige uke, mens det nå er Margaret Berger og Åge Aleksandersen sin tur. 16. oktober blir det så storrivalisering mellom Bjørn Eidsvåg og Odd Nordstoga. Hei hvor det går! Tradisjonelt flommer markedet over av plater om høsten. Alle vil ha en del av det lukrative julesalget, og noen spår at det kommer til å bli den sterkeste norske platehøsten noensinne. Samtidig står topplasseringene på radiolista bom stille.

HVER UKE skriver jeg kommentarer til Dagbladets Hit 40-liste, og hver uke river jeg meg i håret over hvor lite som har skjedd siden sist. Denne uka er det fem nykommere på lista, men bare én av dem har karret seg opp blant de topp tjue. Og her snakker vi faktisk om ei uke med bemerkelsesverdig mye action. Låtene på ukas Hit 40-liste har i gjennomsnitt ligget der 6,9 uker, i motsetning til 11,75 for en måned siden. Topp tre-plasseringene har derimot ikke rikket seg nevneverdig. Denne uka er det Scissor Sisters, Erik Faber og Mary J. Blige. For en måned siden: Mary, Erik og William Hut.

ER DET RART platesalget stuper? Radio-Norge spiller jo knapt ny musikk. I stedet tviholder de på gamle hits. Hvis en artist mot formodning får sneket seg inn på lista, er det en forsvinnende liten sjanse for at jyplingen er debutant. For hvorfor skal radiokanalenes musikksjefer satse på ny musikk når gode gamle Bo Kaspers Orkester har snekret sammen en låt som heter «I Samma Bil»?

JEG SKJØNNER at de kommersielle radiokanalene må ta økonomiske hensyn, men er det virkelig progressivt å sitte på rumpa og vente på at låta blir en hit et annet sted , før man playlister den? Jeg skjønner også at NRK liker å flagge norskandelen sin, men det må da være mulig å variere litt? Nå blir jo norsk musikkliv som å gå inn på RIMI. Hvis man aldri blir tilbudt noe nytt, ender man opp med å ikke kjøpe noe i det hele tatt.