HALVPARTEN SÅ MANGE: Foreløpig er det NRK og Lindmo som vinner fredagskvelden, mens Fredrik Skavlan bare har halvparten av Lindmos seere på TV 2.
HALVPARTEN SÅ MANGE: Foreløpig er det NRK og Lindmo som vinner fredagskvelden, mens Fredrik Skavlan bare har halvparten av Lindmos seere på TV 2.Vis mer

TV-krigen

Ny nedtur for «Skavlan»

NRKs Anne Lindmo hadde nesten dobbelt så mange seere som TV 2-rivalen Fredrik Skavlan fredag.

736 000 seere er en økning fra forrige uke da 620 000 fikk med seg TV-programmet «Lindmo». Fredag hadde programmet en andel på 50,5 prosent, skriver Kampanje.

NRK har flere grunner til å juble etter helgens TV-tall. Nytt på nytt hadde 1 035 000 seere og bikket en million seere for første gang i høst. Andelen var på 65,8 prosent.

Tv-seere flykter

Forrige uke fikk 440 000 seere med seg høstens første «Skavlan». 55 000 seere har forsvunnet siden den gang. Fredag var det 385 000 som så «Skavlan» på TV 2.

Kanalen hadde en seerandel på 25,2 prosent.

Forrige uke hadde «Skavlan», som ble sendt før «Senkveld», til sammenlikning 440 000 seere, og NRKs «Lindmo» fikk 620 000 tv-seere.

«Nytt på nytt»-drahjelp

«Lindmo» får uvurderlig hjelp av «Nytt på nytt», som fredag kan vise til over en million seer, og som for første gang passerer millionen i høst.

Folk blir tydeligvis ved NRK1 når «Nytt på nytt» er over og «Lindmo» overtar.

- Det er veldig hyggelig. Vi synes «Lindmo» har hatt en redaksjonelt veldig sterk start på høstsesongen, og det er hyggelig at publikum er med på det, sier tv-sjef Arne Helsingen i NRK til Kampanje.

Stormen «Knud»

Stormen «Knud» skapte ikke bare problemer for det norske folk. Ekstrasendinger på NRK førte til at sendeskjemaet ble forskjøvet. Dermed møtte Fredrik Skavlan konkurranse fra «Nytt på nytt».

Medieekspert Morten Wiberg i Carat påpeker at været og forsinkelsene skapte ekstra hodebry for TV2.

- «Nytt på nytt» er fortsatt det største programmet vi har i landet. Den er lei å konkurrere mot, men det er mulig for folk å zappe innom «Skavlan» senere, hvis de ønsker, sier han til Kampanje.

Men tall viser at «Lindmo» styrket seg fra forrige fredag, og at flere valgte å bli på NRK1 etter «Nytt på nytt».