Ny nettportal av den gamle skolen

Vi har testet Klikk.no.

(Dagbladet.no): Det norske nettmarkedet har fått en ny, stor aktør. Etter en stille prøvelansering gjennom sommeren ble Klikk.no offisielt lansert mandag.

KLIKK er den nye innholdsportalen til Hjemmet Mortensen-konsernet, med en blanding av innhold skrevet spesielt for nettet og redaksjonelt stoff fra en lang rekke kjente papirmerkevarer som Vi Menn, Her og Nå, Hjemmet, Det Nye, HjemmePC, Foreldre og Barn, Kamille og Bonytt. I tillegg kommer stoff fra rene nettjenester som Barnimagen og Doktor Online.

Å kalle Kikk en portal er muligens ikke helt presist. Snarere er det snakk om en slags paraplytjeneste, eller om et bredt nettmagasin med mange leverandører. Jeg bruker likevel betgnelsen innholdsportal, i mangel av noe mer presist.

KLIKK DRIVES av en sentralredaksjon på mellom 30 og 40 ansatte som tilrettelegger innhold fra de omlag 300 redaksjonelt ansatte i HM-familien, og som i tillegg skal produsere eget stoff.

Et eget nettforum med underseksjoner for alle stoffområder, kommentarsystem tilknyttet de redaksjonelle artiklene, videoseksjon med mye gjør det selv-stoff, og forbrukervektøy som kalkulatorer og prissammenlikning, supplerer også det mer tradisjonelle redaksjonelle innholdet.

Det kunne også Klikks bloggseksjon ha gjort. Men om det er anledning for andre enn Hjemmet Mortensens egne ansatte å blogge der, er det en godt skjult hemmelighet.

Kommentarsystem, nettforum og registrering og innlogging for bruk av disse virker godt løst. Men til tross for enkelte verktøy for brukerdeltakelse og interaktivitet er det altså ikke et nettsamfunn vi snakker om. Snarere tvert imot:

Mens de toneangivende nyetableringene på nettet de siste årene er sosiale tjenester med fokus på deling av brukerskapt innhold, satser Hjemmet Mortensen på en gigantisk innholdsparaply der «motoren» ikke er brukerne selv, men redaksjonelt stoff fra konsernets ansatte. Det er slik de fleste nettaktører fra den tradisjonelle mediebransjen har gjort det til nå, men er det en suksessoppskrift i 2008?

NY PÅ NETT: Klikk.no er Hjemmet Mortsens nye nettsatsing. Mye bra innhold, men for lite nettsentrisk nytenking, mener Dagbladet.nos kommentator.
NY PÅ NETT: Klikk.no er Hjemmet Mortsens nye nettsatsing. Mye bra innhold, men for lite nettsentrisk nytenking, mener Dagbladet.nos kommentator. Vis mer

SPØRSMÅLET  kunne selvsagt også stilles til de fleste av Klikks konkurrenter - Dagbladet.no inkludert. Men som nyetablering har Klikk hatt en helt annen mulighet til å satse på et friskt konsept som setter nettbrukerne og de nye netteknologiene helt i sentrum.

Den muligheten har Hjemmet Mortensen ikke grepet. Kanskje hadde det heller ikke vært mulig - eller riktig - med utgangspunkt i et ganske tradisjonelt, innholdsproduserende mediehus.

Men lesestoff slipper ikke Klikk.no-brukeren opp for med det første. Innholdet er sortert i seksjonene bolig, foreldre, friluft, helse, kjendis, mat, mote, motor, reise, samliv og teknologi.

Med det innholdstilfanget Klikk har, er både nytte- og underholdningsverdien høy. Men her er det er mange solide, godt etablerte aktører innenfor de ulike nisjene på nettet som skal utkonkurreres.

DET ER IKKE UMULIG at Klikk kan ha det beste nettinnholdet i markedet på noen av stoffområdene. Men da blir spørsmålet om målgruppen vil bruke en portal der dette stoffet er bakt sammen med en mengde andre innholdsområder - eller om de i stedet oppsøker smalere temablogger og spesialiserte innholdstjenester.

Det gjenstår også å se om det er riktig strategi å satse på en bred, samlende tjeneste framfor å videreutvikle et fåtall tunge nisjetjenester på ryggen av sterke, etablerte papirmerkevarer. Men Hjemmet Mortensen har så langt en heller sørgelig historie med sistenevnte strategi, og det er mulig at annonsørene lettere lar seg overbevise av et tungt og nytt konsept.

Innholdet er pakket inn i et rent og lett, men ikke spesielt stramt design. En forside der bare én redaksjonell sak er synlig «over bretten» (i første skjermbilde) på en vanlig bærbar PC, smaker mer av plakatdesign enn av webdesign.

Om det er tilfeldig at oppslagssaken to ganger i løpet av det første døgnet etter lansering var et stort bilde av et par kvinnebryster (med og uten sports-bh), skal være usagt.

Ny nettportal av den gamle skolen

En slik løsning gjør det også spesielt synlig at Klikk ikke primært er en nyhetstjeneste. Det blir en utfordring for Klikk-redaksjonen å få papirbaserte fagjournalister i konsernets uke- og månedsmagasiner til å bidra til høyere temperatur gjennom å publisere aktuelt stoff når det skjer.

PÅ SETT OG VIS er Klikk en forfriskende nyskapning i den norske nettfloraen: Mer lukket og integrert enn portalene som sender brukerne videre til andres innhold; brederere enn de konkurrerende tjenestene innenfor forbrukerstoff; mer underholdnings- og nytteorientert enn de nyhetsdrevne nettavisene.

Om Klikk.no er liv laga? Det er det, som alltid, brukerne som bestemmer. Klikk har ambisjoner om å være blant de fem største redaksjonelle nettstedene i Norge, og jeg ser ikke bort fra at det kan være en realistisk målsetning.

Men for akkurat denne brukeren er det foreløpig litt for lite nettsentrisk nytenkning til at Klikk.no i versjon 1.0 oppleves som uunnværlig.