Dianas bryllup: Marie Blokhus og Pål Sverre Hagen spiller ekteparet i «Dianas Bryllup». Vis mer

«Dianas Bryllup»: anmeldelse

Ny norsk bannerekord?

«Nå har det faen meg klikka for deg din dumme jævel» er filmens refreng. Setter «Dianas Bryllup» norsk bannerekord?

Hvis du fikk øye på plakaten til «Dianas Bryllup» på et buss-stopp, ville du sett et lattermildt par iført brudestasen. En klassisk genrefilm, tenker du, en feel good av det romantiske slaget. Men om man ser litt nærmere etter, oppdager man at bruden - freidig nok - røyker en sigarett. Det er en liten pekepinn på hva vi kan vente oss i dette kalaset av en norsk drama-komedie. «Dianas Bryllup» er vitterlig ikke høstens store familiefilm. Når mørket har senket seg over familieidyllen i fiktive Sarpsborg, er det rølp, kjekling og banning over en lav sko.

Ved Mjøsas utløp

Bloms siste film var komedien «Stayin Alive», om et Grünerløkka-par i samlivskrise. Denne gangen er linsen rettet mot såkalte vanlige mennesker. Det bærer til Østfold, hvor vi møter to småbarnsfamilier i et nokså spinkelt innredet univers. Det er ikke så rart at nabolaget bærer preg av det, da mesteparten er filmet i Litauen. Vi lar det gå.

Så hvordan har Diana lurt seg inn i en drama-komedie fra Sarpsborg? Vi spoler tilbake til 29. juli 1981. På den samme dagen som Diana Spencer går ned kirkegulvet, gifter Terje (Pål Sverre Hagen) og Liv (Marie Blokhus) seg i industribyen Sarpsborg. Den nyfødte datteren deres er oppkalt etter Diana, deres egen kjærlighetsgudinne. Rammefortellingen er betagende nok, vi kjøper den, men den gjør ikke stort ut av seg. I takt med tidshoppene ser vi fra tid til annen noen litt umotiverte glimtskudd av prinsessen, med en visshet om hvordan den historien ender.

Kranglefanter

Men akk, kjærligheten varer ikke evig. Liv og Terje krangler så busta fyker, og det blir ikke bedre av at paret over stakittgjerdet (Jannike Kruse og Olav Waastad) byr opp til fylledans og mindreverdighetskomplekser. Kranglene er aldri særlig dype og begrenser seg som oftest til å vræle forferdelig mange skjellsord. Da er det bare å lete fram vår sadistiske side og le av et ekteskap som går mot stupet.

Men er det særlig morsomt? Joda, joda, i ny og ne, men det blir for ensformig i det lange løp. At alle får slengt etter seg at de er «snerpefitter» og «idioter» når også sitt metningspunkt, i alle fall for denne anmelderen. Da er det morsommere at Terje blir kalt for «en jævla judas» når han insisterer på å sove i bilen når babyen gir paret nok en søvnløs natt.

«Nå har det faen meg klikka for deg din dumme jævel» er filmens refreng. Setter denne filmen norsk bannerekord? De får virkelig høre det om de har lagt på seg, slanka seg, danser uvørent eller oppfører seg snerpete. «Skjerp deg din idiot!». Ingen av karakterene føler på et behov for å pakke inn kommentarene sine inn i sarkasme eller diskresjon, her fyres bemerkningene av som kanoner. Heldigvis leverer skuespillerne dem med overbevisning, særlig Pål Sverre Hagen, slik at filmen ikke kantrer helt over i Wam & Vennerød.

Nostalgiske følelser

Handlingen «Dianas bryllup» går over tre tiår, men finner seg best til rette på 90-tallet. Den frir til generasjonen som var unge på den tiden, og for dem vil filmen vekke nostalgiske følelser. Den byr tross alt på tykke lag med tidsriktig lydspor og et teak-interiør som ville blitt solgt for flere hundretusen i dag. Filmen våger også være sentimental og dvele ved de små hverdagsøyeblikkene, og det er her den gjør seg best, i bildene av familietur til Sverige og togtur til Oslo. Men til syvende og sist blir dramaet for lite til at det kler filmformatet, og så begynner noen å smelle med kjeften igjen.

Et endelig, moderne bryllup tjener som anledning til å samle hele familien, nesten 40 år etter det første. Kantinelokalet i Borregaard er byttet ut med et gods i Sverge, men denne klassereisen eller generelle velstandsøkningen gikk oss hus forbi. Etter enda mer kjekling og og en ivrig dubstep-dans på kirkegulvet, er man ennå ikke helt overbevist om at det måtte bli Liv og Terje. Det var vitterlig flere onde enn gode dager i denne visa.

.

Festlig nachspiel: Olav Waastad, Pål Sverre Hagen og Marie Blokhus i «Dianas Bryllup».

«Dianas Bryllup»