Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Ny novellesamling viser hvor proff og elegant han er

Påfallende mange melankolske og alkoholiserte forfattere i Saabye Christensens «Stedsans».

NOVELLER: 60-årsjubilant Lars Saabye Christensen er ute med ny novellesamling.
Foto: Nina Hansen / Dagbladet
NOVELLER: 60-årsjubilant Lars Saabye Christensen er ute med ny novellesamling. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

ANMELDELSE: «Jeg sier det som det er for jeg kan ikke annet. Fra nå av er alt jeg skriver sant», skriver den ekstremt selvopptatte forfatteren A.A. i novellen «Karneval». Så kommer han ikke lenger - det stopper opp når han prøver å formulere en sann setning om sitt begredelige forhold til kjærligheten.

I en novellesamling som flommer over av fjås og ordspill, men der alle fortellingene har et poeng eller en vri, som viser hvor proff og elegant Lars Saabye Christensen er.

Middelaldrende menn
De er påfallende ensartede, hovedpersonene i de ni novellene i «Stedsans». Stort sett litt over middelaldrende og nokså gretne menn, melankolikere og/eller alkoholikere. De fleste har en karriere på hell og et barnløst skrantende ekteskap de prøver å reparere.

Eller — som endetarmslegen i «Duett» formulerer det: «Vi hadde alle den samme historien. Vi skulle gjøre noe sammen. Og nå satt vi her, håpløse og skamfulle menn, som hadde gitt etter og derfra, fra de nedslitte og dårlig vedlikeholdte ekteskapenes kant, kastet oss, bokstavelig talt, ut på dypt vann.»

Ny novellesamling viser hvor proff og elegant han er

Endetarmslegen og kona starter på synkronsvømming — for å gjøre noe sammen - i en novelle som er symptomatisk for denne samlingen:  Nokså fjåsete og nesten litt for opplagte ordspill. Men da med en overraskende vri mot slutten som på humoristisk, dypsindig og poetisk vis sier noe om både døden og kjærligheten. Samt det å skrive — der Saabye Christensen harselerer over både forfattere og det litterære liv.

Mange forfattere
Det er mange forfattere her. Eksempelvis han som er «handelsreisende i nordisk melankoli», og nokså bedugget lager skandale på australsk tv, der han skal promotere sin «gladlitteratur». Med åpenbare og mer fordekte hint om at det finnes trekk av forfatteren selv i visse av hovedpersonene.

Spesielt tydelig er det i gjennomgangsfigur Aleksander Ask. «Selvportrett med sykkel og gitar» er et tilbakeblikk til 1971, der 17 år gamle Aleksander har satt seg fore å sykle fra Amsterdam til Paris på sin DBS Crossmaster. Motivet for reisen er at han om høsten kan troppe opp i fransktimen og briljere med setningen «j'ai fait de la bicyclette d'Amsterdam à Paris». Det i et forgjeves håp om å få seg et nummer.

Tragisk optimist
«Jeg var allerede det Nietzsche kaller en tragisk optimist», heter det på gjenkjennelig Saabye Christensen-vis, og han bruker sitt eget navn i epilogen. Noe av det samme som han blant annet gjorde i «Sluk», der han på finurlig vis problematiserer den påståtte ærligheten i den selvbiografiske roman.

«For det er slik, at den som forteller blir en annen straks han begynner å fortelle. Og dem han forteller om forandrer seg også i det samme.»

Så enkelt og sant og elegant kan det sies.  

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling