SER FRAMOVER: Annilese Miskimmon sier selv at hun har fått «drømmejobben». Foto: Lars Eivind Bones / DagbladeT
SER FRAMOVER: Annilese Miskimmon sier selv at hun har fått «drømmejobben». Foto: Lars Eivind Bones / DagbladeTVis mer

Ny operasjef: - Elsker at nordmenn har lite kunnskap om opera

Oslos nye operasjef er ung og irsk, og lover å bruke norske skattepenger forsiktig. Annilese Miskimmon tror ikke hun vil krangle med sjefen, slik hennes forgjenger gjorde.

(Dagbladet): I går ble det klart at den neste operasjefen er irsk, kvinne og 41 år gammel. Annilese Miskimmon har fått den ærefulle hodepinen med å lede Den Norske Opera & Ballett fra høsten 2017, en jobb som tidligere har blitt preget av personkonflikter, offentlig skittentøyvask og sviktende økonomi. 

- Jeg ville aldri tatt denne jobben om jeg ikke trodde på godt samarbeid med Nils Are Lysø, sier hun til Dagbladet.

Miskimmon kommer fra jobben som sjef for Den Jyske Opera i Aarhus. Mannen hun skal erstatte, Per Boye Hansen, fikk ikke forlenget sitt åremål ved Operaen, selv om han ønsket å bli. Vedvarende samarbeidsproblemer med Lysø, og klager på arbeidsmiljøet, skal være årsaken.

- I møtene med Nils har han vært veldig samarbeidsvillig og fokusert på løsninger. Nils er ydmyk på at han ikke har lang fartstid fra operamiljøet, det syns jeg er veldig forfriskende og ærlig av ham å si. Jeg tror vi blir en god duo, fortsetter iren.

Lite operabagasje Miskimmon lover å ta Den Norske Opera & Ballett inn i det 21. århundre, ved å forene tradisjoner og moderne kunst. I går ble det også klart at hun får tyske Karl-Heinz Steffens med på laget som musikksjef.

Operaen har tidvis slitt med lave besøkstall, og den nye operasjefen sier hun vil gjøre praktbygget tilgjengelig for alle. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg elsker at Norge ikke har så mye operabagasje eller så stor kunnskap om opera. Akkurat som der jeg kommer fra så er det ingen lange tradisjoner for opera her, og ingen antagelser om hva opera skal og ikke skal være. Nordmenn er mer åpne for nye tanker rundt opera.

Drømmejobb Miskimmon har arbeidet med Den Norske Opera tidligere, men det var før Bjørvika-bygget kom på plass. I 2003 regisserte hun om «Spar dame» i Folketeateret og gode minner fra den tida skal ha vært utslagsgivende for at hun valgte å søke stillinga, etter at Den Norske Opera & Ballett selv ba henne søke jobben.

Tross økonomiske vansker hevder Miskimmon at det er svært gode rammebetingelser på plass for å bygge norsk opera og ballett. 

- Dette er jo en drømmejobb, med gode økonomiske rammer for å lage opera og ballett av topp internasjonal klasse. Når det er sagt, er det viktig for meg som kommer fra et annet land å si at jeg akter å bruke norske skattepenger forsiktig. Jeg tar det veldig seriøst å sitte med ansvaret for så store penger, sier hun. 

- Vil ikke sammenlikne Nils Are Lysø vil ikke si hva Miskimmon har, som nåværende operasjef Per Boye Hansen ikke hadde.

- Jeg syns det blir feil å sammenlikne de to i dag. Vi søkte en operasjef med sterk kunstnerisk plattform og gode lederegenskap, og det har vi fått. 

11 kandidater ble intervjuet til stillingen. Operaens administrerende direktør roser spesielt Miskimmons evne til å nå bredt ut med kunstneriske spennende prosjekter.

- Opera må også fornye seg, og Annilese evner å kombinere tradisjon med nye tanker. Stadig flere vi snakket med underveis i prosessen nevnte Annilese Miskimmons som en kandidat - det gjorde meg enda tryggere i valget, avslutter han.