REFS: DNBs betalingsapp Vipps er blant appene som får refs av Forbrukerrådet i en ny rapport. Foto: DNB
REFS: DNBs betalingsapp Vipps er blant appene som får refs av Forbrukerrådet i en ny rapport. Foto: DNBVis mer

Ny rapport: Disse appene bryter personvernet ditt

VG, Vipps og Finn får strykkarakter av Forbrukerrådet.

(Dagbladet): Mange apper henter ut informasjon om hvor brukerne befinner seg, hva slags artikler du leser og deler informasjon med andre selskaper.

Store internasjonale selskap som Facebook og Google har lenge blitt betegna som verst i klassen, men en ny rapport viser at flere av de mest populære norske appene henter ut mer informasjon enn de strengt tatt trenger.

Norske verstinger - Det er mange positive ting med norske apper, men denne undersøkelsen viser at de fortsatt har mye å gå på. Flere apper henter ut altfor mye informasjon, som gjør at brukerne ikke helt kan stole på dem, sier Finn Myrstad i Forbrukerrådet til Dagbladet.

Blant appene som får refs av Forbrukerrådet, finner vi blant annet annonsesiden Finn.no, spillet Wordfeud, bankappen Vipps og VG-appen.

Forbrukerrådet mener VG-appen henter ut altfor nøyaktig informasjon om hvor brukerne befinner seg og at Finn tar eierskap til bildene du legger igjen på annonsetjenesten. VG får også refs for å dele informasjon om brukernes leservaner med andre selskaper.

- VG har en værtjeneste som heter Pent.no som de mener rettferdiggjør dette. Men lokasjonsdataen de henter ut er så nøyaktig at de kan lese ut akkurat hvor du befinner deg til enhver tid. Det mener vi at de ikke kan rettferdiggjøre, sier Myrstad. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vipps varsler Facebook Myrstad forteller videre at DNBs populære overføringsapp Vipps sender et varsel til Facebook hver gang du logger deg på tjenesten, noe som forbauser Forbrukerrådet.

PERSONVERN: Finn Myrstad fra Forbrukerrådet mener rapporten gjør det vanskelig for brukerne å stole på norske apper. Foto. Forbrukerrådet.
PERSONVERN: Finn Myrstad fra Forbrukerrådet mener rapporten gjør det vanskelig for brukerne å stole på norske apper. Foto. Forbrukerrådet. Vis mer

- Det varselet burde ikke eksistere. Facebook sitter allerede på altfor mye informasjon og vi skjønner ikke helt hvorfor DNB skal sende dem informasjon fra en så sensitiv tjeneste, sier han.

Rapporten fant også en mindre sikkerhetsbrist i appen, men den jobber DNB nå med å fikse i følge informasjonsdirektør Even Westerveld. 

Han bekrefter at Vipps deler informasjon med Facebook, men sier det ikke er snakk om personlig eller identifiserbar informasjon.

- Dette minner om såkalte «cookies» som de fleste norske nettsider bruker, slik at markedsføringen som deles med folk gjennom Facebook er mest mulig relevant. For eksempel ønsker vi ikke å plage folk med forslag om å laste ned Vipps, dersom de allerede har lastet den ned. Den informasjonen som sendes til Facebook er kryptert og det er ikke mulig å identifisere enkeltpersoner på denne måten, sier Westerveld.

- Nødvendig Ingvild Næss, som er personvernombud i Schibsted-gruppen, tar kritikken fra Forbrukerrådet med fatning. Selskapet, som eier både VG og Finn.no, mener datainnsamlingen gjør appene bedre for brukerne. Næss innrømmer likevel at retningslinjene kan bli tydeligere.

-Vi ser at vi stadig kan blir mer åpne og tydelige. Det er viktig for oss å være lydhøre for hva brukerne ønsker, og vi jobber derfor blant annet med å gi og informere brukerne om valgmuligheter slik at man selv i større grad kan gjøre valg knyttet til bruk av data, sier Næss.

Finn.no fikk også kritikk for å kreve retten til bildene brukerne legger igjen på siden, men dette er ifølge Næss en misforståelse.

- Her har det skjedd en formuleringsglipp i vilkårene. Vilkårene som knytter seg til eierskap rundt bilder skal ikke gjelde private brukere, men kun selskaper som inngår samarbeidsavtaler med oss. Dette blir rettet opp, sier Næss.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram