Ny runde etter røde tall

Kan Kongsberg Jazzfestival og Moldejazz snu store 2012-underskudd til overskudd i sommer?

KONGSBERG: Saksofonisten Branford Marsalis, her med kvartettmedlem Eric Revis, er klar for Kongsberg Jazzfestival med sin kvartett, en av verdens ledende. FOTO: TOR ARNE DALSNES / DAGBLADET
KONGSBERG: Saksofonisten Branford Marsalis, her med kvartettmedlem Eric Revis, er klar for Kongsberg Jazzfestival med sin kvartett, en av verdens ledende. FOTO: TOR ARNE DALSNES / DAGBLADETVis mer

2012 BLE et ugreit økonomisk år for jazzfestivalene i Molde og Kongsberg, landets to mest tradisjonsrike i sin sjanger.

Moldejazz måtte tåle et underskudd på 3,2 millioner kroner, Kongsberg Jazzfestival gikk 1,4 millioner i minus, hvorav driftsunderskuddet sto for om lag 1 million, og begge måtte gjøre dramatiske innhogg i «pengene på bok» fra tidligere overskuddsår.

Nå står Kongsbergs 49. og Moldes 53. festival for døra, og siden nye røde tall vil flytte kniven nærmere strupen på begge, er det forståelig at arrangørnervene klaprer noe mer høylytt enn vanlig.

MOLDE: Jason Moran (tv) er årets Artist in Residence i Molde og skal spille med sin egen gruppe The Bandwagon, med Charles LLoyd, med nordiske Andratx og med Jan Bang. Han avslutter festivalen med kirkekonsert sammen med kona, mezzosopranen Alicia Hall Moran. Her er han i Molde i 2011 med Dave Hollands Overtone Quartet. FOTO: LARS EIVIND BONES / DAGBLADET
MOLDE: Jason Moran (tv) er årets Artist in Residence i Molde og skal spille med sin egen gruppe The Bandwagon, med Charles LLoyd, med nordiske Andratx og med Jan Bang. Han avslutter festivalen med kirkekonsert sammen med kona, mezzosopranen Alicia Hall Moran. Her er han i Molde i 2011 med Dave Hollands Overtone Quartet. FOTO: LARS EIVIND BONES / DAGBLADET Vis mer

FØRST og fremst var det lavere billettinntekter enn ventet som farget 2012-resultatet rødt i både sølv- og rosebyen, og som fikk spørsmål til å melde seg:

Ser vi starten på en trend der jazzfestivalpublikumet flytter over til andre typer opplevelser med sikrere sommervær og hyggeligere priser på mat og overnatting? Eller var arrangørene i utakt med publikum og bommet med programmeringen?

Kanskje, men 2013 bærer så langt ikke bud om publikumsflukt fra jazzfestivaler som sådan. Vossa Jazz i mars solgte billetter som forventet og bokførte et beskjedent, kalkulert underskudd for sin ekstra påkostede jubileumsfestival; MaiJazz i Stavanger jubilerte også, men fikk se et kalkulert underskudd bli snudd til billettrekord og et lite overskudd, og Nattjazz i Bergen i mai/juni kom ut som forventet.

Dette er imidlertid mindre festivaler som i motsetning til Kongsberg Jazzfestival og Moldejazz ikke opererer med store utendørs konserter i «pengemaskin»-klassen. Følgelig slipper de å se millioner av billettkroner og tilreisende publikummere bli blåst, skylt og skremt bort av norsk sommervær på sitt verste, og siden publikumet deres stort sett bor, spiser og sover hjemme under festivalen, blir møkkavær og drøye hotell- og restaurantpriser mindre presserende problemer.

I FLERE år har jazzfestivalene, og spesielt Kongsberg og Molde, fått pepper fra jazzhold for kommersiell utvanning av programprofilen og satsing på «tilstøtende musikkformer»: les publikumsmagneter fra rock og pop. Den kritikken vil nok vedvare. I år er det Diana Krall, Robben Ford, Hellbillies (riktig nok med Ola Kvernberg og Mathias Eick) og Kaizers Orchestra som skal trekke massene til fire Tubaloon-konserter på Kongsberg, mens Kendrick Lamar/John Legend/Karpe Diem/LidoLido og Bryan Ferry/Susanne Sundfør helst bør samle et femsifret antall publikummere til to kvelder på Romsdalsmuseet.

Jazzfestivalflørten med rock og pop har i årevis også provosert festivaler som har måttet konkurrere med de tyngre subsidierte jazzfestivalene om enkelte av «sine» hovedattraksjoner, mens en tredje type kritikk har gått langs sjangeraksen, eksempelvis av typen: «altfor for mye avantgardejazz»/»altfor lite moderne jazz»/»altfor lite norsk jazz»/»hvor f... er bop- og swingjazzen blitt av?»

KONGSBERG: Come Shine.
KONGSBERG: Come Shine. Vis mer

Kritikken har ofte vært både velformulert og velbegrunnet, men likevel er det, iallfall pr i dag, vanskelig å se for seg nedstrippede Kongsberg- og Molde-festivaler uten de store utendørskonsertene.

OG: Når det gjelder «jazzgehalten» i årets jazzfestivaler, så er den er høy. Faktisk høyere og mer variert enn mange vil ha det til. På Kongsberg kan en jazzinteressert i løpet av fire dager få med seg lovende norske nykommerne, etablerte norske utøvere i sin beste alder og garvede norske veteraner med verdensry.

Det samme gjelder for Moldejazz, som i tillegg har en av verdens mest interessante jazzutøvere anno 2013, Jason Moran, som Artist in Residence og gjennomgangsfigur i ulike besetninger.

Begge festivalene byr videre på fine utenlandske representanter for både tradisjon og nyskaping, og synes å være programmert med innsikt og omhu for å tilfredsstille både dem som ønsker å bli utfordret og dem som søker bekreftelse.

LIKEVEL: Om kombinasjonen av programmering og prislapp kommer til å gi 2013-resultater i sobert sort og ikke flammende rødt for Kongsberg Jazzfestival og Moldejazz, er foreløpig et vidåpent spørsmål. Men de to festivalene har tatt flere grep, og kulturminister Hadia Tajik skal åpne dem begge, slik hun åpnet MaiJazz i Stavanger for noen uker siden.

Og der ble det altså overskudd og publikumsrekord.

MOLDE: Terje Rypdal med nytt band. FOTO: LARS EIVIND BONES / DAGBLADET
MOLDE: Terje Rypdal med nytt band. FOTO: LARS EIVIND BONES / DAGBLADET Vis mer