Tom Hagen:

Ny serie: - Enorm belastning

- Det er vanskelig for ham, sier forsvarer Svein Holden.

REAGERER: Tom Hagen setter ikke pris på at Netflix lager serie om Anne-Elisabeth Hagens forsvinning Foto: Torbjørn Olsen / GD / NTB
REAGERER: Tom Hagen setter ikke pris på at Netflix lager serie om Anne-Elisabeth Hagens forsvinning Foto: Torbjørn Olsen / GD / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Netflix lager serie basert på forsvinningen av Anne-Elisabeth Hagen. Det er hennes ektemann Tom Hagen (71), som er siktet i saken, skeptisk til, ifølge forsvarer Svein Holden.

- Det er vanskelig for ham å se at den alvorlige hendelsen som har inntruffet gjøres om til underholdning - for ham er dette dypt, dypt alvor, sier Holden i intervju med NRK P2, som først omtalte saken.

Til Dagbladet utdyper Holden sin bekymring på vegne av klienten Hagen, som hele tiden har benektet straffskyld:

- For min klient innebærer prosjektet en enorm tilleggsbelastning. Selv frykter jeg at serien vil kunne ha negative konsekvenser for den pågående etterforskningen av saken.

BEKYMRET: Svein Holden er redd den nye Netflix-serien vil ha konsekvenser for etterforskningen. Foto: Jørn H Moen / Dagbladet
BEKYMRET: Svein Holden er redd den nye Netflix-serien vil ha konsekvenser for etterforskningen. Foto: Jørn H Moen / Dagbladet Vis mer

Fiksjon

Serien, som ifølge Netflix er en fiksjonsserie, skal ikke først og fremst omhandle Hagen, men heller dem som har vært involvert i arbeidet med den uoppklarte saken. På e-post til Dagbladet opplyser en representant for Netflix at serien skal omhandle etterforskerne, journalistene og advokatene.

- Akkurat som alle andre ble vi også hekta på denne saken, men etterhvert begynte vi å bevege vekk fra spørsmålet om skyld. Vi begynte å lure på hvordan den ustanselige søken etter sannheten påvirker oss, ikke bare som individer men som samfunn. Klarer vi å leve uten å vite? Tvinger vi frem spekulasjoner og går dermed glipp av sannheten?, sier serieskaperne Nikolaj Frobenius og Stephen Uhlander.

Holden uttaler til Dagbladet at de likevel opplever serien som problematisk for pårørende:

- Vi er svært skeptiske til at det lages underholdning av Anne-Elisabeth Hagens forsvinning.

TRAILER: Trailer for «Casting JonBenet». Video: NETFLIX Vis mer

Ikke første gang

Dette er heller ikke første gang Netflix beveger seg i ulendt terreng med innhold basert på nordisk kriminalhistorie. For bare noen måneder siden fikk strømmegiganten kraftig kritikk for fiksjonsserien «Den usannsynlige morderen».

Kritikken her baserte seg på at enkelte tilskuere opplevde at serien utpekte Stig Engström som gjerningsperson i drapet på Olof Palme i 1986. Det er det imidlertid ingen rettslig dom på, og flere kritikere kalte serien «spekulativ».

Sjef for nordisk innhold i Netflix, Jenny Stjernströmer Björk, forsvarte den gang serien som et åpenbart fiksjonsprodukt:

- Serien gjør ikke krav på å fortelle sannheten eller presentere en løsning på saken, men er en fiktiv tolkning av teorien som førstestatsadvokat Krister Pettersson har presentert som den mest sannsynlige, skriver Björk.

FÅR KRITIKK: Den svenske dramaserien «Den Osannolika Mördaren» på Netflix får kritikk for å antyde at Stig Engström, som spilles av Robert Gustafsson, står bak drapet på Olof Palme i 1986. Video: Netflix. Vis mer

På spørsmål fra Dagbladet om kritikken rettet mot serien basert på Anne-Elisabeth Hagens forsvinning, har hun følgende å si:

- Denne gripende saken har vært underlaget for en pågående nasjonal debatt i Norge og de andre nordiske landene, hvor folk har spekulert og lagd deres egen hypotese om hva som kan ha skjedd. Sammen med Monster og deres dyktige, kreative team, finnes det ikke et bedre grunnlag til å fortelle historien om hvordan denne saken ble en nasjonal besettelse blant Norges befolkning.

Klarer ikke få nok

At Netflix er villige til å gå i kontroversielt territorium på jakt etter innhold til medieprodukter i true crime-sjangeren, er imidlertid kanskje ikke så overraskende, skal vi tro Dagbladets egen filmanmelder Christopher Pahle:

- Appetitten på true crime virker jo å være umettelig. Podkast-formatet er jo perfekt for grundige, i overkant detaljerte framstillinger av sånne saker, og Netflix-serier som «Making a murderer» viste at det var fullt overførbart til tv-dokumentaren også. Spranget derfra til dramaserier er jo kort, selv om krim fra virkeligheten jo var en godt etablert sjanger fra før. Vi klarer rett og slett ikke å få nok, sier Pahle før han utbroderer rundt effekten denne typen underholdning har på tilskueren:

FILMANMELDER: Christopher Pahle, filmanmelder for Dagbladet, mener spranget mellom dokumentar og drama er kort. Foto: Catharina Wandrup
FILMANMELDER: Christopher Pahle, filmanmelder for Dagbladet, mener spranget mellom dokumentar og drama er kort. Foto: Catharina Wandrup Vis mer

- At vi som seer vet at det har skjedd i virkeligheten gjør at det kribler ekstra mye. Både på grunn av den pikante dyneløftingen og at vi liker å innbille oss at vi er mesterdetektiver i sofaen, at vi skal klare å løse et ekte mysterium andre ikke har klart. Snakkiseffekten er jo også enorm, det er få ting som bryter isen og holder oss i gang som å spekulere og dele teorier.

Fortsatt uløst

Det er over tre år siden Anne-Elisabeth Hagen forsvant fra sitt hjem på Lørenskog.

Så langt har ikke etterforskningen i den svært publiserte og omdiskuterte forsvinningssaken ledet til noen tiltale eller dom, men politiet siktet den 28. april 2020 ektemannen Tom Hagen for drap, eller medvirkning til drap.

Hagen har hele tiden nektet straffskyld.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer