Ny Tid og Memo under 10 000

Selger drøyt 8000 i uka.

Verken Memo eller Ny Tid har nådd over 10 000 i opplag etter vel et halvt års drift. Begge de ukentlige nyhetsmagasinene ligger fremdeles godt under break even-streken.

Ny Tid har etter det Dagbladet får opplyst ligget noe foran Memo i ukentlige salgstall. Denne kurven har jevnet seg ut den siste tida. I øyeblikket opererer begge magasinene med ukentlige salgstall på vel 8000 eksemplarer.

-  God annonseinngang

-  Det stemmer at vi ligger noe under 10 000, rundt 8500 - men sett i forhold til en «break-even» på i overkant av 10 000 eksemplarer per uke, så ligger vi godt an, sier markeds- og salgsansvarlig Knut Midtbø i Memo.

Han framhever at annonseinngangen har vært mer enn god og at bladet her ligger et godt hestehode foran Ny Tid.

I juli valgte Memo å komme ut hver fjortende dag, noe som ga noe høyere salgstall per utgivelse. Fra august av har bladet vært tilbake som ukentlig nyhetspublikasjon.

-  Målet å stabilisere

Midtbø vedgår overfor Dagbladet at den friske målsettingen om et opplag på 30 000, åpenbart var noe urealistisk.

IKKE I MÅL: Verken redaktør Martine Aurdal i Ny Tid eller Memo-redaktør Kristine Moody har klart å nå salgstallene de satte seg for godt over et halvt år siden. Foto: Henning Lillegård og Truls Brekke
IKKE I MÅL: Verken redaktør Martine Aurdal i Ny Tid eller Memo-redaktør Kristine Moody har klart å nå salgstallene de satte seg for godt over et halvt år siden. Foto: Henning Lillegård og Truls Brekke Vis mer

Ny Tids redaktør Martine Aurdal sier til Dagbladet at hun og eieren Damm Forlag ikke vil gå ut med opplagstall før man er nødt, det vil si etter årsskiftet.

-  På kort sikt er målet å stabilisere opplaget på noe over 10 000. På sikt er et opplag på 20 000 en ambisjon, sier hun.

Etter det Dagbladet kjenner til har Ny Tid nå et salg som tilsvarer Memos opplag, mens Ny Tids annonsetilfang er merkbart svakere.