Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Ny vår for Oslo Nye

Oslo Nye Teater ble fjorårets definitive publikumsvinner. Med god hjelp av musikalen «Cabaret» kom det konkursrammede teatret seg ikke bare på beina, men overvant ærverdige Nationaltheatret i publikumstall.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nå har også salget til musikalen «Chicago» tatt helt av.

Etter såpeglatte motbakker i 2000 troner Oslo Nye som kongen av teaterhaugen 2001.

- Fantastisk! Det ante meg at vi lå godt an, sier direktør Sven Torneberg. Han håper de nå har funnet fram til selve vinnerformelen:

- Et kompetent og tent ensemble, og et balansert repertoar - med noen drops for enhver smak.

Teamarbeid

Om hvordan de snudde vinden, sier Torneberg:

- Et fantastisk teamarbeid. Mange mennesker står bak, og sammen har vi klart å få fram det vi ville. Spesielt gledelig er det at det har gått så bra med Cent-ralteatret, som uten tvil er blitt et etablert teater som folk søker til. Over 90 prosent av billettene til «Dracula» , «Tatt av kvinnen» og «Ole Brumm» ble solgt. Det bidro selvfølgelig også til de økonomiske resultatene, selv om det nok er kommet litt i skyggen av suksessen med «Cabaret» , sier Torneberg.

Musikalen «Cabaret», regissert av Svein Sturla Hungnes, ble en solid suksess for et teater på kanten av stupet. Den svimeslo og forførte både publikum og presse - som svarte med seks på terningen.

Fredag 18. januar hadde Hungnes premiere på «Chicago» , og igjen gikk hans musikal-idé rett hjem hos anmelderne.

<> Mange så teater i fjor <> Den Nationale Scene: 89067 (79 prosent)

Oslo Nye Teater: 167000 (75 prosent)

Nationaltheatret: 166441 (71 prosent)

Trøndelag Teater: 95306 (70 prosent)

Det Norske Teatret*: 180000*

Riksteatret: cirka 91000 besøkende (76 prosent).

Hålogaland Teater*: cirka 37000.

Agder Teater*: Agder Teater feiret tiårsjubileum i fjor, og satte samtidig rekord med 62765 besøkende.

Rogaland Teater*: - Vi hadde veldig godt besøk i forhold til forventningene, vi var jo uten hus halve året. Likevel gikk vi med overskudd, og det er vi selvfølgelig veldig imponerte og stolte over. «Peer Gynt» var publikumsvinneren. Mye av årsaken til det gode resultatet er at vi spilte mye på byen og traff et nytt publikum, sier informasjonskonsulent Espen Valvik Haraldsen. (*Beleggsprosentene for Det Norske-, Hålogaland-, Rogaland- og Agder Teater var ikke tilgjengelige.)

Etter premieren har teatret solgt om lag 27000 billetter til musikalen. Forestillingen skal spilles til 15. juni.

Fornøyd, tross alt

2001 var ikke like oppløftende for Nationaltheatret. Den gamle traveren fikk bare solgt 71 prosent av sine seter i fjor, og måtte se seg slått av både Oslo Nye og Det Norske Teatret. Men direktør Gunnar Thon Lossius henger ikke med hodet av den grunn.

- Det er klart man alltid kunne ønske at salen var stappende full. Vi sier oss likevel veldig godt fornøyd med fjoråret, og fikk realisert mye som var viktig for oss; vi hadde et variert program, og kunne tilby alt fra eksperimentelt teater til familieforestillinger og det mer tradisjonelle, sier Thon Lossius.

Han ønsker ikke å spekulere over årsakene til publikumsfrafallet, men sier teatret blant annet måtte avlyse usedvanlig mange forestillinger på grunn av sykdom. Nationaltheatret har ingen planer om noen markant omlegging av kursen for å snu utviklingen.

- Vi forsøker alltid å finne forestillinger som utfyller hverandre, slik at vi har et variert repertoar å tilby. Det kommer vi til å fortsette med i år også, sier Thon Lossius, som synes våren på Nationaltheatret ser veldig lovende ut.

Stabilt besøk

Bortsett fra nedgangen i 2001, mener Gunnar Thon Lossius at besøkstallene de siste tre- fire åra har holdt seg overraskende stabile.

- Folk kommer, tilsynelatende uavhengig av hva slags stykker vi setter opp, så lenge det engasjerer.

- Dere føler ikke at Oslo Nye puster dere i nakken?

- Nei, det gjør vi aldri. Vi ser ikke på hverandre som konkurrenter, men er opptatt av å holde teaterinteressen oppe blant folk. Jeg tror publikum ser de stykkene de er interessert i, avslutter Thon Lossius.

Gode tall

Det Norske Teatret kan se tilbake på strålende resultater for fjoråret, med 180000 solgte billetter. Også Den Nationale Scene i Bergen er godt fornøyd.

- Vi regner med å runde 90000 når besøkstallene for fjoråret er ferdig behandlet. Dette er meget gode tall, tatt i betraktning at Store Scene var stengt fra januar til september. Prosentvis er tallene for i fjor like over tallene fra 2000, opplyser informasjonsleder Bente Aae.

<> Vinnerne <> Musikaler, klassikere og barneteater trakk flest folk til teatrene i fjor. Her er de mest sette forestillingene på hovedscenene i 2001:

1. «Cabaret» (Oslo Nye Teater)

2. «Folk og røvere i Kardemomme by» (Nationaltheatret)

3. «Et dukkehjem» (Nationaltheatret)

4. «Bør Børson» (Det Norske Teateret)

5. «En folkefiende» (Den Nationale Scene)

6. «De tre musketerer» (Nationaltheatret)

7. «Cabaret» (Den Nationale Scene)

8. «Pinocchio» (Det Norske Teatret)

9. «Pippi Langstrømpe» (Trøndelag Teater)

<>10. «Peer Gynt» (Trøndelag Teater)
Hele Norges coronakart