KRITISERES: Amal Aden.
Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
KRITISERES: Amal Aden. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpixVis mer

Nyanser etterlyses

Amal Adens gode hensikter overskygges av hennes felles merkelapper på innvandrermiljøer.

Meninger

I Amal Adens siste innlegg nevner hun en mor som sier det er «muslimers plikt å hate jøder». Den siste rapporten til HL-senteret, Holdninger til jøder og muslimer i Norge 2017, viser at det fortsatt finnes stereotypiske forestillinger om jøder i det norske samfunnet, samlet sett har 8,3 prosent fordommer mot jøder.

Den avdekker at muslimske innvandrere som har vært bosatt minst fem år i Norge, skiller seg ut i undersøkelsen. 28,9 prosent støtter negative påstander om jøder.

Den samme rapporten viser at 34,1 prosent av befolkningen har utpregede fordommer mot muslimer.

Det er fremdeles en lang vei å gå for å bli kvitt fordommer. Vi må jobbe for å bygge broer som baserer seg på kjærlige møtepunkter for å få oss til møtes, istedenfor å polarisere ytterligere, slik Aden legger opp til.

Aden bruker den muslimske moren som et symbol på at muslimer hater jøder. Hun er videre vant til å høre uvirkelige historier om nordmenn fra ungdom som er født i muslimske hjem.

Å bruke muslimer som en fellesbetegnelse er uriktig. Det er store forskjeller, og med slike stigmatiserende kommentarer mener jeg også det er hennes plikt å gjøre disse historiene mer troverdig og detaljorientert.

Min erfaring er nemlig motsatt av hennes. Jeg mener at Islam aksepterer mangfold, især profet Mohammed som var en pluralist som respekterte forskjellige religioner og det fremkommer godt i fortellingene nedskrevet om ham i hadith-samlingene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jeg er ikke noen religionsviter og ikke religiøs. Spirituell, ja, men ikke troende. Mine foreldre er vokst opp i muslimske hjem, men min familie flykta fra prestestyret i Iran. De er hardbarka ateister. Imidlertid er det en god blanding av andre religioner blant vår familie, deriblant kristne og jøder. Noen av dem bor i Israel, ettersom de ble forfulgt i Iran. Jeg har også hørt rykter om at min oldemor var jødisk. Ingen i min familie hater noen grunnet deres religion. For å illustrere dette ytterligere, da jeg var på ferie i Marrakech bodde jøder, kristne, muslimer og ateister side om side.

Når Aden generaliserer på den måten, snakker hun om min familie og det jeg har observert og sett. Jeg kjenner meg ikke igjen, og flere av mine bekjente kjenner seg heller ikke igjen. Aden har et negativt perspektiv på individer som er født i muslimske hjem og det overskygger hennes gode hensikter.

Når det er sagt, må problemer belyses, og det er mange problemer i innvandrermiljøer, men det er det også i etniske norske miljøer. Det er menneskelig, og noe er lenka opp til fattigdomsproblematikk. Det dreier seg om uvitenhet, og innvandrers redsel for å ikke bli akseptert. Vi må ha bedre kompetanseheving, men også sosial interaksjon blant individer på tvers av opphav og religion, samt bedre inkludering.

Det gjør meg trist å lese at hun setter merkelapper på mennesker som ikke har fått muligheten til å fremme sin egen sak.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook