ØKER MOBIL, TAPER MINST PÅ PAPIR: Dagbladet taper mindre enn konkurrentene på papir, og vinner stadig nye lesere på mobil. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
ØKER MOBIL, TAPER MINST PÅ PAPIR: Dagbladet taper mindre enn konkurrentene på papir, og vinner stadig nye lesere på mobil. Foto: Jacques Hvistendahl / DagbladetVis mer

Nye avistall: Dagbladet betydelig fram på mobil

Norske medietrender avdekket. Papiravisene sliter, mens framgangen på mobil fortsetter. Dagbladet taper minst på papir av de store.

(Dagbladet): Torsdag offentliggjorde Mediebedriftenes Landsforening (MBL) de nyeste lesertallene for landets mediehus.

Trenden er stabil: Fall i papirlesing fortsetter, mens stadig flere leser journalistisk innhold på mobil. Økningen på nett flater ut.

Ned på papir Samlet rapporterte de norske papiravisene med fall på 10,3 prosent i MBLs siste gjennomgang. Det er en nedgang lik med forrige statusgjennomgang.  

VG har taper mest på papir, og har mistet hele 119 000 papirlesere siden 2014, mens 70 000 nordmenn har gitt opp Aftenpostens papirutgave. Også Dagbladet registrerer en tilbakegang, men den er langt mer beskjeden enn konkurrentene: Avisa har mistet 26 000 papirlesere på ett år.

Samtidig viser alle de store avishusene framgang på mobil - Dagbladet registrerer 50 000 flere mobillesere det siste året alene.

- Det er fantastisk at vi fortsatt holder samme høye nivå som tidligere, selv om vi ser en liten utflating på desktop, sier Dagbladets sjefredaktør John Arne Markussen om MBL-tallene.

Opp på mobil Tallene fra MBL bekrefter utviklingen de siste årene: Stadig mer mediekonsum foregår på mobilen. Dagbladet øker her betraktelig fra forrige måling, med 708 000 lesere på mobil, opp fra 658 000. Også VG og Aftenposten registrerer framgang. 

-  Tallene viser at vi har sterk vekst på den viktigste kanalen; mobil. Det er der det skjer og det er der alle nå er. Vi ser også at papir stadig er en viktig kanal, og vi får en bekreftelse på Magasinets betydning. I tiden fremover vil vi fortsette arbeidet med å tilpasse oss lesernes endrede brukervaner, forklarer Markussen videre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

85 prosent av nordmenn bruker tjenester fra de norske mediehusene hver dag, noe MBL sier seg godt fornøyd med. 

- At 85 prosent daglig bruker tjenester fra våre mediehus, viser at folk fortsatt vil ha godt norskprodusert innhold. Det gir oss tro på fremtiden til norsk presse, sier MBL-direktør Randi Øgrey i en pressemelding. 
Norges største aviser - papir, nett og mobil: VG: 2 366 000 lesere
Dagbladet: 1 509 000 lesere
Aftenposten: 1 271 000 lesere
Dagens Næringsliv: 537 000 lesere
Bergens Tidende: 309 000 lesere

Norges største aviser - kun papir: Aftenposten: 547 000 lesere
VG: 437 000 lesere
Dagbladet: 264 000 lesere 
Dagens Næringsliv: 226 000 lesere
Bergens Tidende: 181 000 lesere

Norges største aviser - kun nett: VG: 1 914 000 lesere
Dagbladet:  1 203 000 lesere
Aftenposten: 795 000 lesere
Dagens Næringsliv: 327 000 lesere
Bergens Tidende - 191 000 lesere

Norges største aviser - kun mobil: VG: 1 308 000 lesere
Dagbladet: 708 000 lesere
Aftenposten: 449 000 lesere
Dagens Næringsliv: 164 000 lesere
Bergens Tidende: 110 000 lesere