Nye avsløringer om da Vinci

Ved hjelp av røntgen og infrarød teknikk har forskere og konservatorer ved nasjonalgalleriet i London funnet to skisser under overflaten til da Vincis berømte og omstridte «Jomfruen i grotten».

Les også:

• Penger, Pisk og Pave

• Kvinnesynet i DaVinci- koden

• Bønnfaller paven om oppklaring

• Språklig banal gral-jakt

• Er dette en kvinne?

• Raser mot DaVinci- koden

NEW YORK (Dagbladet.no): Rett under det øverste laget med maling fant forskerne originalutkastet til «Jomfruen i grotten» - ikke helt ulikt det som ble det endelige resultatet.

Den store overraskelsen fikk folkene ved galleriet da de skannet dypere i bildet. Skissen de fant viser et helt annet bilde av Maria med hånden foran det ene brystet mens hun peker dramatisk ut av bildekanten.

- Du kan ikke kalle dette en blåkopi, sa galleriets kurator Luke Syson da funnet ble offentliggjort.

- Leonardo da Vinci ville helt tydelig begynne på en ny komposisjon.

Maleriet har lenge blitt ansett som en dårlig kopi av «Madonna i grotten», som henger i Louvre i Paris. Folkene ved nasjonalgalleriet i London ville finne ut hvordan Da Vinci kopierte originalen da de gjorde funnet av de to skissene.

Maleriet «Madonna i grotten» ble opprinnelig bestilt i 1483 av ordenen «Brorskapet for den hellige unnfangelse» i Milano. Maleriet skulle være en del av ordenens nye altertavle. Bestillingen kom med klare krav til størrelse og innhold: Jesus og døperen Johannes som barn knelende foran Maria sammen med erkeengelen Uriel.

Dette maleriet ble aldri en del av altertavlen. I stedet havnet det på private hender og henger i dag i Louvre. Hvorfor maleriet ble solgt privat og hvorfor da Vinci tilslutt fullførte bestillingen fra nonnene med en dårlig kopi 25 år senere har vært gjenstand for mye debatt og en av inspirasjonene bak Dan Browns bestselgerbok «DaVinci-koden».

Ifølge Dan Brown ble nonnene forferdet da de så det første maleriet. De fant flere ukristelige detaljer i maleriet som kunne antyde et dobbeltbudskap. Nonnene forkastet bildet, og da Vinci endte opp med å fullføre altertavlen først 25 år senere, med krusifiks i armene på Jesus og glorier over hodene.

En annen forklaring er at da Vinci ble for grådig. Da maleren leverte nonnene den ferdige «Madonna i grotten» forlangte han en klekkelig bonus som nonnene nektet å betale. Leonardo trengte penger og solgte bildet privat. Senere angret nonnene seg og ba maleren om å lage en kopi av maleriet så de kunne få altertavlen ferdig. Kopien ble fullført først i 1508, med glorier og krusifiks behørig plassert.

Kopien henger nå i nasjonalgalleriet i London under tittelen «Jomfruen i grotten». De nye avsløringene er ventet å gi nytt liv til den allerede heftige debatten rundt historien bak «Madonna i grotten» og «Jomfruen i grotten».

Luke Syson tror at den kristne ordenen forkastet forslaget fra Leonardo da Vinci, og forlangte en kopi av det originale maleriet.

- Jeg antar at han ble presset til å gi opp denne nye vakre ideen. Det er på sett og vis fryktelig synd.

Se de to versjonene på Dan Browns hjemmeside. • Slik er skissen bak

AVSLØRER BILDET BAK: Ny teknologi blåser liv i gamle konspirasjoner rundt det kontroversielle bildet.