Nye dogmeregler fra Lars von Trier

Lars von Trier lanserer dogmeregler for dokumentarfilm i dag. Dokumentarfilmskaper Sigve Endresen mener Trier avskriver alle verktøy for hvordan man lager en film.

Lars von Trier har hatt formidabel suksess med sine spillefilmer regissert etter «Dogme 95». Nå vil han tettere på det virkelige livet og lanserer dogmeregler for dokumentarfilmen, under vignetten «Dogumentary». Seks regissører er valgt ut til å lage de første filmene.

Margreth Olin er en av dem. Som den eneste norske, headhuntet av von Trier. Hun deltar på en pressekonferanse i København i dag.

Ikke ledende

Dokumentarfilmskaper Sigve Endresen, som har vunnet flere Amanda-priser, synes de nye reglene er pussige.

- Det er nok noe fornuftig her, men det meste av det er PR-stunt, gimmicker. Trier og filmselskapet Zentropa har alltid vært gode på branding. Von Trier har kanskje litt mer peiling på spillefilm enn på dokumentarfilm. Det er ikke Zentropa som har vært ledende på dokumentarer i Danmark, for å si det sånn, sier Sigve Endresen. Han mener de nye reglene er en blanding av mye rart.

Avskriver verktøy

- Det er grenser for hvor puristisk det går an å være. Man kommer til et punkt hvor alle typer verktøy for å lage en film avskrives, sier Endresen.

Han skjønner heller ikke poenget med ikke å kunne bruke arkivmateriale, han lager nå en serie om norgeshistorien fra 1905 til 2005. Det blir mye arkivmateriale.

- Jeg ser ikke noen grunn til at det ikke skal kunne brukes, sier Endresen.

Margreth Olin vil helst ikke polemisere med Sigve Endresen, men likevel er det klart at de to er uenige.

- Det er faktisk ikke slik at dette er et PR-stunt. Dette er et genuint ønske om en refleksjon rundt hvor dokumentarfilmen er på vei, sier Olin.

Dogumentary-reglene

Alle filmens opptakssteder skal opplyses.

I begynnelsen av filmen skal det kort skisseres hva som er ideen og formålet med den.

Filmens avslutning skal bestå av to minutters fri taletid til filmens offer. Offeret alene veileder om innholdet av denne delen av den ferdige filmen og skal godkjenne den. Hvis det ikke er noen innvendinger fra noen av partene, skal det ikke være noen ofre i filmen. Dette skal framgå i en tekst ved filmens slutt.

Alle klipp skal markeres. (Med mindre det er snakk om et klipp i «virkelig tid», det vil si et direkte klipp i en situasjon hvor det brukes flere kameraer.)

Manipulasjon av lyd/bilder er forbudt. Bruk av filtre, kreativ belysning og/eller optiske effekter er strengt forbudt.

Lyd må aldri produseres atskilt fra de originale filmopptakene eller omvendt. Det vil si at ekstra lydspor inneholdende musikk eller dialog ikke kan innføres i etterkant.

Filmens konsept må ikke rekonstrueres, og det er ikke akseptabelt å instruere skuespillerne. Det er forbudt å tilføye scenografiske eller liknende elementer.

Enhver bruk av skjult kamera er forbudt.

Det må aldri anvendes arkivbilder eller opptak som er produsert for tidligere filmer/programmer.

DOGMATIKER: Lars von Trier har blitt verdenskjent for sine filmer. Neste år kommer «Dogville» med Nicole Kidman. Nå lanserer han nye regler for dokumentarsjangeren.