Nye krisetall for platebransjen

Og hos EMI kommer stabler med Robbie-skiver i retur.

(Dagbladet.no): Nedgangen i norsk platebransje ser ut til å være vedvarende.

Statistikk fra bransjeforeningen IFPI viser en nedgang i musikksalget med 5 prosent i volum i april, sammenliknet med samme måned i fjor. Salget av fysiske produkter (ikke digitale musikkfiler) hadde en nedgang på 29 prosent i volum og verdi.

Ifølge Dagens Næringsliv var omsetningsverdien fra cd-album ut fra plateselskapene på bare 32,7 millioner kroner.

- Dette er grusomt lavt og helt skremmende, sier EMIs administrerende direktør Per Eirik Johansen til avisa.

Skylder på piratene

Før jul sendte Johansen og EMI ut antatte bestselgere som Robbie Williams\' «Intensive Care», Kate Bush\' «Aerial» og Coldplays «X&Y» i kjempeopplag til butikker, kiosker og bensinstasjoner.

Plateselskapet ville sikre at butikkhyllene aldri skulle være tomme for disse titlene. Men for at forhandlerne skal være villige til å ta inn så mange plater, må de ha returrett.

Det får EMI nå merke, skriver Dagens Næringsliv. Ifølge avisa har selskapet fått tilbake usolgte plater for millionbeløp.

SVIKTET: Robbie Williams er normalt et sikkert kort for plateselskapet. Men i Norge har mange av Robbies skiver kommet i retur, skriver Dagens Næringsliv. FOTO: SCANPIX/AP
SVIKTET: Robbie Williams er normalt et sikkert kort for plateselskapet. Men i Norge har mange av Robbies skiver kommet i retur, skriver Dagens Næringsliv. FOTO: SCANPIX/AP Vis mer

Per Eirik Johansen er overbevist om at ulovlig nedlasting på ta på seg en del av skylda for svikten i platesalget. Først det siste året har kundene fått et lovlig tilbud på nett.

- Men dette er tungt når publikum først har vennet seg til at musikk på nettet er gratis, sier Johansen til DN.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Urge kommer

Salget av digitale musikkfiler øker stadig, men er foreløpig ikke i nærheten av nivået på salg av fysiske produkter.

Riktignok har iTunes Music Store rundet en milliard solgte låter på verdensbasis, men andre musikkbutikker ligger foreløpig langt etter. Foreløpig utgjør salget av digital musikk bare fem prosent av selskapenes totale inntekter på verdensmasis.

Flere tjenester er imidlertid i anmarsj for å forsøke å stjele markedsandeler.

Onsdag starter for eksempel MTV, i samarbeid med Microsoft, opp den nye tjenesten URGE. I tillegg til salg av enkeltlåter og videoer vil MTV tilby abonnementstjenester som gir deg mulighet til nedlasting av mer enn 2 millioner låter.

URGE vil også tilby eksklusive låter og klipp fra MTV-arkivet.

FORTVILER: EMI-sjef Per Eirik Johansen mener ulovlig nedlasting må ta skylda for inntektssvikten.
NY TJENESTE: Bransjen håper at musikkbutikker som Urge skal bidra til å snu den negative trenden.