Glade: Maiken Nøtsund Fotland, Espen Sandli, Christian Grønvold og Karine Østtveit (foran) i Dagbladet Magasinet: Foto: Jørn H. Moen
Glade: Maiken Nøtsund Fotland, Espen Sandli, Christian Grønvold og Karine Østtveit (foran) i Dagbladet Magasinet: Foto: Jørn H. MoenVis mer

Nye lesertall: Dagbladet Magasinet øker

Hver utgave leses nå av 411 000 i snitt.

(Dagbladet): Nye lesertall for første halvår 2017 viser at Dagbladet Magasinet er i medvind. Dagbladet Magasinet øker lesertallet med 5.9 prosent, og har nå 411 000 lesere i snitt per utgave. I fjor var dette tallet 388 000 lesere.

-Det er utrolig stas at Magasinet nå har flere lesere enn vi hadde i fjor, sier magasinredaktør Karine Østtveit.

-Vi jobber beinhardt hver eneste dag for å gi leserne våre helgas største leseopplevelse – hver eneste uke.

Det er MBL som i samarbeid med TNS Gallup presenterer de offisielle lesertallene for norske aviser, nettaviser og magasiner/ukeblader. Dataene gir et totalbilde av oppslutningen Norges aviser og mediehus har i befolkningen.

Nye lesertall: Dagbladet Magasinet øker

Av Dagbladets konkurrenter øker også Aftenpostens A-magasinet. De har 63.000 flere lesere enn første halvår 2016.

Dette kan hovedsaklig sees som en følge av økt distribusjon, ettersom A-magasinet nå også sendes ut som bilag til regionavisene Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad.

VG Helg har et markant fall i samme periode som Dagbladet Magasinet øker. Den samlede lesningen av avismagasiner ligger noenlunde stabilt.

Nytt format, tykkere utgaver

Tidligere i år gjennomførte Magasinet en ekstrem oppussing. Formatet ble noe mindre, men utgavene av Magasinet ble samtidig betydelig tykkere enn tidligere – og inneholder mer stoff enn tidligere.

- Det nye formatet har vært en stor suksess. For oss har omleggingen av Magasinet i stor grad handlet om å tydeliggjøre den journalistiske kvaliteten. Det er det vi har satset på, og det tror vi at leserne også setter pris på, sier magasinredaktør Karine Østtveit.

-Samtidig har omleggingen truffet godt kommersielt, og pågangen fra annonsører har i perioder vært så stor at det har vært ventelister i enkelte utgaver. Det har også bidratt til at vi kan lage større utgaver og gi leserne enda mer godt stoff.

Prestisjetunge priser

Magasinet-saker har hevdet seg i konkurransen om høythengende priser de siste årene, ikke bare i Norge og Norden.

- Magasinet har også blitt lagt merke til ute i verden i det siste, og har i flere år vært med på lister over verdens beste featuresaker, sier Østtveit.

Akkurat nå er Magasinet for eksempel en av fire nominerte til den prestisjetunge Lovie Award i klassen «Best Writing». For tida leder artikkelserien «Gutten i plastposen» fra Dagbladet Magasinet publikumskåringen foran bidrag fra The Guardian og BBC.

Dagbladet fikk hele ni priser da den skandinaviske grena av den verdensomspennende organisasjonen for nyhetsdesign, The Society for News Design, i går delte ut priser for godt nyhetsdesign.

Blant annet vant Magasinet sølv for «Gullhåp» og bronse for «Gutten i plastposen» og «Forlis».

De nye lesertallene viser i tillegg til framgangen for Dagbladet Magasinet at Dagbladet beholder sin posisjon, med over 1.4 millioner daglige brukere totalt på nett og papir.