VELLYKKET: Karl Seglem (med saksofon) og Eple Trio, fra v. Andreas Ulvo, Sigurd Hole og Jonas Howden Sjøvaag, er ute med et overbeveisende album nummer to. FOTO: TERJE MOSNES
VELLYKKET: Karl Seglem (med saksofon) og Eple Trio, fra v. Andreas Ulvo, Sigurd Hole og Jonas Howden Sjøvaag, er ute med et overbeveisende album nummer to. FOTO: TERJE MOSNESVis mer

Nye sanger, kjente grep

Karl Seglem og Eple Trio tar samarbeidet videre til nye stillferdige høyder.

ALBUM: I morgen lanseres Karl Seglems «NyeSongar.no», album nummer to i saksofonisten/bukkehornspilleren/komponistens akustiske samarbeid med Eple Trio — pianist Andreas Ulvo, bassist Sigurd Hole og trommeslager Jonas Howden Sjøvaag.

KARL SEGLEM: Fortsatt på øverste hylle.
KARL SEGLEM: Fortsatt på øverste hylle. Vis mer

Sammen er de Karl Seglem Acoustic Quartet, og som på 2009s «NORSKjazz.no» handler det om å fortelle norsk folkemusikk-informerte melodier på et finstemt, jazzinformert språk.

«Frøy Aagre Electric»

Frøy Aagre Electric

3 1 6
Plateselskap:

Momentum/Musikkoperatørene

Se alle anmeldelser

Men Seglem har denne gang trukket medmusikerne sterkere inn på komponist- og arrangørsiden, og det er et vellykket grep.

PIXEL: Musikalsk høyttrykkshenvendelse.
PIXEL: Musikalsk høyttrykkshenvendelse. Vis mer

BÅDE originalmelodiene og den adopterte «Drömvisa» (Göran Fristorp) flyter så uforstyrrelig og omforent at musikken virker å springe organisk ut fra fire musikerskudd på ei og samme rot. Uttrykker varierer mellom en poetisk renskårenhet grensende mot minimalisme og frodig, joikaktig bukkehorndrevet impro, og tvers gjennom det hele vibrerer den strengen av liv som kjennetegner et band som ennå ikke har skrudd internkommuniseringen på «auto», men spiller sammen som om hver takt kan bli den siste.

«Frøy Aagre Electric»

Frøy Aagre Electric

3 1 6
Plateselskap:

Momentum/Musikkoperatørene

Se alle anmeldelser

«NyeSongar.no» er nok et glimrende Seglem-album, og om gåsehuden ikke stritter fullt så hardt som sist, er det først og fremst fordi han har vendt oss til lytteropplevelser på dette nivået.

EYOLF DALE: Noe ujevne soloimprovisasjoner.
EYOLF DALE: Noe ujevne soloimprovisasjoner. Vis mer

SIDEN albumdebuten i fjor vår («Reminder») har Pixel rukket å skape seg ry som et forrykende ungt band med indierockens energisprutende tilgjengelighet og den moderne jazzens kompleksitet i appellerende forening. Andrealbumet «We Are All Small Pixels» tar kvartetten til nye høyder i så måte, med mer vokal, sterkere låtmateriale og bassist/leder Ellen Andrea Wang, trompetist Jonas Kilmork Vemøy, saksofonist Harald Lassen og trommeslager Jon Audun Baar i forrykende slag.

«Frøy Aagre Electric»

Frøy Aagre Electric

3 1 6
Plateselskap:

Momentum/Musikkoperatørene

Se alle anmeldelser

Dette er et band som har skjønt hva «henvendelse» betyr, og med ferdigheter til å omsette både skakke og streite ideer til fengende musikk, blir det en swingende, funky og forfriskende albumfest av Pixels annenrunde for det amerikanske selskapet Cuneiform.

FRØY AAGRE ELECTRIC: Dessverre mer statisk enn dirrende.
FRØY AAGRE ELECTRIC: Dessverre mer statisk enn dirrende. Vis mer

PIANISTEN Eyolf Dale leverte et av 2011s fineste norske album («Hotel Interludes») og tar opp tråden med «Hometown Interludes», innspilt solo på piano og orgel i hjembyen Skiens store kirke.

«Frøy Aagre Electric»

Frøy Aagre Electric

3 1 6
Plateselskap:

Momentum/Musikkoperatørene

Se alle anmeldelser

De tolv forholdsvis korte forløpene er ifølge omslagsteksten i høy grad improvisert fram der og da, og selv når idétilfanget innimellom synes å gå litt på tomgang, gjør Dales pianistiske ferdigheter - smidighet, anslag og klangbehandling — musikken svært hørverdig.

Kanskje vil noen oppfatte de mest ekstatiske orgeleksessene og Dales ordløs vokal som stilbrudd i forhold til albumets mer meditative hoveduttrykk, på den annen side fungerer de godt som en klanglig og dynamisk utvidelse og kontrast og styrker som sådan albumet i mine ører.

«FRØY AAGRE ELECTRIC» er både bandnavn og albumtittel når saksofonist Frøy Aagre nå presenterer sitt fjerde album. Andreas Ulvo (Fender Rhodes, basspedaler) og Jonas Barsten (trommer) er kjernetroppen rundt Aagres sopransaksofon, mens et knippe gjester utvider lydbildet på brorparten av de ni originallåtene hennes.

Om musikerhåndverket trumfer det kompositoriske på Eyolf Dales album, gjelder det samme i enda sterkere grad her. Kanskje kan Frøy Aagre treffe et yngre elektronika-/poporientert publikum, men dessverre blir det lovlig mye sopran-insisterende og motstandsløs melodiøsitet mellom drammene på denne utgivelsen der Utøya-inspirerte «Loss 77» står som ett blant for få høydepunkter.