Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Nye sendetider gir færre seere

TV 2 er først ute med nyheter og debatt på tv-kvelden. Men kanalen taper seere på sitt nye sendeskjema.

Tidligere sendetid for «Absolutt underholdning» og «Tabloid» ser foreløpig ikke ut til å ha skaffet TV 2 flere seere, snarere tvert imot. Sportssendingene på NRK 2 har i stedet stukket av med en stor andel av tv-seerne.

Kampanje presenterer nye tall fra TNS Gallups tv-meter som viser at kanalen har mistet 3,6 prosentpoeng av markedet i tidsrommet mellom kl. 18.00 og 20.00. Nedgangen fra 33,4 til 29,8 prosent av markedet utgjør en samlet nedgang i seere på elleve prosent. Utgangspunktet er en sammenlikning av seertall fra 4. til 13. januar i år sammenliknet med samme tid i fjor.

Vil svinge

-  Vi var veldig godt fornøyd med den første uka etter omleggingen, da vi hadde en framgang. Den andre uka fikk vi en nedgang på grunn av konkurrerende sportssendinger. Hovedhensikten med omleggingen er å være først på nyheter og debatt, og det er vi nå. Seertallene vil svinge fra uke til uke ut fra hvilke programmer vi konkurrer med, sier informasjonssjef Geir Mikalsen i TV 2.

Hardest har omleggingen gått ut over tidsrommet mellom kl. 18.00 og 18.30, der reprisen på «Hotel Cæsar» ble erstattet av «Absolutt underholdning». Markedsandelen kl. 18.00 har sunket fra 30,2 til 24 prosent. Målet var å få underholdningsnyhetene ut av skyggen fra NRKs Dagsrevyen. Nå ser det ut til at programmet i stedet endte opp i skyggen av NRK 2s vintersport de to første ukene av året.

Tror på bedre tider

Redaksjonssjef for «Absolutt underholdning», Bård Espen Hansen, tilskriver mye av nedgangen de høye seertallene på NRK 2s sportssendinger, og tror på bedre tider.

-  Jeg tror absolutt at TV 2 kommer til å få gode seertall også kl. 18.00. Seerne må bli klar over endringene. Mange tror fremdeles det bare er barne-tv som sendes på dette tidspunktet, sier Hansen.

Han påpeker at programmet tirsdag i forrige uke, da det ikke ble sendt sport på NRK 2, hadde en markedsandel på 32,5 prosent. Til sammenlikning hadde programmet gjennomsnittlig 20,5 prosent av seerne de tre og et halvt åra det ble sendt kl. 19.00. Tallene viser også at programmene som ikke er endret har tapt seere. Det gjelder TV 2-nyhetene kl. 18.30 og «Hotel Cæsar» kl. 19.30.

MISTET SEERE: Guri Solberg og Pål Laache, her under «Gullruten» sist høst, har fått færre seere etter at «Absolutt underholdning» ble flyttet til kl 18.00.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media