STEINWAY var det foretrukne pianoet for virtuosen og nyskaperen Bill Evans (1929-1980). Stadig dukker det opp nye opptak og samlinger med denne formidable musikeren.
STEINWAY var det foretrukne pianoet for virtuosen og nyskaperen Bill Evans (1929-1980). Stadig dukker det opp nye opptak og samlinger med denne formidable musikeren.Vis mer

Nye, sterke utgivelser med jazzpiano-mesteren Bill Evans

Wandrups utvalgte: Uutgitt konsert og tre CD'ers boks.

CD-BOKS: Bill Evans (1929–1980) blir ikke glemt. Denne nyskapende pianisten dukker stadig opp på konsertopptak som av forskjellige grunner ikke har vært utgitt tidligere. Den nye tre CD-ers boksen «The Quiet Passion of Bill Evans» inneholder ingen slike, men derimot 45 spor hentet fra plater der Evans har spilt for andre artister.

BILL EVANS sammen med andre musikere er tema for den nye boksen.
BILL EVANS sammen med andre musikere er tema for den nye boksen. Vis mer

Her høres hans eminente, nyskapende piano – som blant annet ble en avgjørende inspirasjon for vår egen Egil Kapstad – på innspillinger med folk som Charles Mingus, Jim Hall, Cannonball Adderley, Freddie Hubbard, Chet Baker, Michel Legrand og Kai Winding. Eller med orkesterledere som George Russell og Oliver Nelson, dessuten vokalistene Lucy Reed og Helen Merrill.

Fra Miles Davis’ «Kind of Blue» får vi «Blue in Green», dessuten utvalgte låter med de berømte trioene til Evans, med henholdsvis Scott LaFaro og Chuck Israels på bass og Paul Motian på trommer. Musikk blir liksom ikke bedre enn dette.

Et nytt konsertopptak er også ute, «On a Monday Evening», fra iMadison 1976. Her spiller Eddie Gomez bass og Eliot Zigmund trommer. Nok et opptak der Evans plasserer tonene som stjerner på himmelen.