Foto: Anette Karlsen / NTB scanpix
Foto: Anette Karlsen / NTB scanpixVis mer

Samferdsel:

Nye veier eller ville veier?

Jeg håper «Nye Veier AS» lykkes, men da kreves det forbedringer.

Meninger

Regjeringen har opprettet et nytt selskap som heter «Nye Veier AS». Dette selskapet skal få 5 milliarder kroner i året i 20 år å bygge for, i tillegg til en stor ukjent mengde bompenger.

Spaltist

Geir Pollestad

er stortingsrepresentant for Senterpartiet. Han er en av politikerne som er spaltist for Dagbladet i valgkampen.

Siste publiserte innlegg

Da selskapet ble etablert, kritiserte Senterpartiet dette. Både fordi man bygger opp et dobbelt byråkrati for veibygging og fordi vi frykter at byggeklare prosjekter må vente på finansiering. Om vår kritikk er berettiget er det for tidlig å svare på.

Senterpartiets alternativ var ikke å la alt fortsette som før. Vi ville la Statens vegvesen gjennomføre sammenhengende utbygging av lengre strekninger, involvere entreprenørene tidligere i prosessen og gi en garantert finansiering til prosjektet.

Når prosjektet var satt i gang skulle pengene komme når det var behov for det uavhengig av statsbudsjettene. Dette ble kalt prioriterte prosjekter og ble vedtatt i nasjonal transportplan våren 2013. Etter valget ble ordningen vraket av Solberg-regjeringen.

Nå er «Nye Veier AS» etablert. Senterpartiet forholder seg til det og har i partiprogrammet vedtatt å videreføre selskapet til prosjektene er gjennomført.

Jeg vil likevel minne om å ha enn viss edruelighet i omtalen av «Nye Veier AS». Både samferdselsminister og statsminister skryter av at selskapet har spart milliarder av kroner. Det er det ikke grunnlag for å hevde. Nye Veier AS har ikke bygget en eneste meter vei. For meg minner omtalen litt om den vi gir det norske herrelandslaget i fotball før første kvalifiseringsrunde. Optimismen er stor, men det er sjelden det ender med VM-gull.

Om «Nye Veier AS» sparer penger ved å kutte i frostsikring, kryss og belysning så er ikke det særlig imponerende. Det trenger man ikke være veiingeniør for å få til. Da kunne man like gjerne kalt det «Dårligere veier AS».

Jeg er redd at selskapet vil kunne komme i en situasjon der det er flere pågående prosjekter enn det som kan finansieres med den rigide finansieringsmodellen som er valgt. Da må prosjekter holdes igjen i påvente av finansiering. Det er dette jeg påpekte da jeg sa at «Nye Veier AS» kunne sette vegbyggingen tiår tilbake i tid.

Under den rødgrønne perioden var det et mål at fremdriften i samferdselsprosjekt skulle styre bevilgningene og ikke motsatt. Dette var blant annet grunnen til at investeringsbudsjettet for jernbane ble økt med over 60 prosent i forslaget til 2014-budsjettet.

Samferdselsministeren sin iver etter å skryte av sin egen «veg-baby» går hardt utover Statens vegvesen, som blir snakket ned. Langt fra alt er perfekt med Statens vegvesen, men at det er en etat med mye flinke folk er det ikke tvil om. «Nye Veier» skal bygge ut relativt enkle vegstrekninger, mens Statens vegvesen skal håndtere alt av vei i Norge i byer, under havet og over høyfjellet. Og Statens vegvesen har opp gjennom årene bygget tusenvis av kilometer med ny vei. Nye Veier AS har bygget 0 meter.

Til tross for dette har Samferdselsministeren bestemt at Nye Veier AS skal være konsulent for Statens vegvesen på prosjektet E6 Gudbrandsdalen. Jeg frykter at dette vil føre til en oppbygging av et dobbelt byråkrati akkurat slik vi har advart mot.

Senterpartiet er ekstremt opptatt av vei. Vi har i regjering overoppfylt to nasjonal transportplaner og lagt frem offensive planer med sterkt vekst i bevilgningene. Prosjektene Solvik-Olsen drar land og strand rundt og klipper snoren på er lagt frem av en samferdselsminister fra Sp. Vårt engasjement er å få mest mulig vei fra pengene. Da må vi holde fast på prinsippet om at godt gjort er bedre enn godt sagt.

En ting er likevel hevet over tvil: Etableringen av «Nye Veier AS» er historiens største bompengevedtak. Det snakker ikke Frp så høyt om.

Jeg håper at «Nye Veier AS» lykkes med å få bygget de veiene de skal på en måte som både sikrer bilistene og samfunnets sine interesser. Jeg tror vi kan gjøre noen forbedringer som vil øke sjansen for å lykkes: Gi selskapet mulighet til å dispensere fra «bør-krav» i veinormalen, en mer fleksibel finansiering og statlig garanti for bompengelån for å redusere bompengene i prosjektene. Disse endringene bør ikke være forbeholdt Nye Veier AS, men også gjelde for Statens vegvesen.