Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Nye visjoner for kommende år

Bluesfestivalen på Notodden møter konkurransen fra de mange andre bluesfestivalene med en ny visjon fram til 2005: ikke størst, men best på kvalitet. - Vi vil være den festivalen som leverer Europas beste bluesopplevelser, sier festivalleder Morten Gjerde ubeskjedent.

  • Utfordringene er mange. Om lag 20000 billetter er solgt under årets blueshelg, og det er 1500 færre enn budsjettert. Klubbkonsertene har stort sett vært stappfulle, mens tre konserter med de største navnene har gått for halvfulle saler. Samtidig bruker festivalen en halv million kroner på frikonserter, og den akustiske gratisscenen er en publikumssuksess.

- Medaljens bakside er at folk blir mettet på opplevelser uten å kjøpe billetter. Det er noe av det vi nå må diskutere, sier daglig leder Espen Fjelle.

  • Også tidspunktet for festivalen står på agendaen. Det er ikke like enkelt å få internasjonale artister i august som i juni og juli.

Det er bare åtte- ti i bluesens verden som kan kalles superstjerner, og i år manglet den store publikumsmagneten. Men ledelsen ønsker ikke å tukle med den reindyrkede bluesprofilen for å trekke større navn.

- Det er nok av jazz- og bluesfestivaler som gjør det, sier Fjelle.

  • Den nye ungdomssatsingen Hydrobeat vil fortsette neste år, til tross for nesten tomme lokaler fredag kveld. Men det er et tankekors at de eneste som trakk folk dit var BigBang, som knapt kan kalles et bluesband.

Til gjengjeld sørget gruppa for en av festivalens mest energiske konserter seint lørdag kveld.

# UNGDOMSSATSING: Bluesfestivalen prøver å tiltrekke seg et yngre publikum, og Øystein Greni og poptrioen BigBang var en suksess i Hydrobeat. Men kvelden før snurret DJ-ene plater for nesten tom sal i det nye festivallokalet.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media