||| (Dagbladet.no): Er det nasjonale særpreget, ytringsfriheten, pluralismen og kvaliteten i kulturen truet av de nye innholdsmodellene på nettet, slik de utvikler seg i spennet mellom søktejenesten Google og det brukerskapte nettleksikonet Wikipedia?
Skal vi tro Aschehoug-sjef og styreleder i Kunnskapsforlaget, William Nygaard, kan det være grunn til å frykte det.
Under en paneldebatt foran et fullsatt auditorium på Litteraturhuset i Oslo etter Wikipedia-grunnlegger Jimmy Wales' foredrag tidligere denne uka, ga Nygaard (i det minste slik jeg tolket ham, fra min plass ved siden av ham i panelet) uttrykk for at at den profesjonelle og opphavsrettslig beskyttede kulturindustrien han representerer er et bolverk mot trusselen om en global forflatning med nettet som drivkraft.Selv om Nygaard alltid snakker med en helt spesiell autoritet om ytringfrihet, framsto forlagshøvdingen denne ettermiddagen ikke primært som en forkjemper for det frie ord, men for det profesjonelt redigerte, forlagsindustrielt produserte og tradisjonelt finansierte ord. I PANELET satt det ellers folk som var opptatt av nettets nærmest ubegrensede muligheter, og sekundært av utfordringene med å få på plass nye og bærekraftige forretningsmodeller. Eirik Solheim i NRKbeta fulgte debatten, og kommenterte Nygaards tilnærming slik: Mellom linjene klarte ikke jeg å lese annet enn en frykt for at både vårt språk, kultur og kunnskap står i fare dersom ikke de store forlagene og de profesjonelle forfatterne får fortsette som de alltid har gjort, skriver han i en bloggpost.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger