Nygammalt

Moderne storbandjazz med sus av fortid.

Viktoria Tolstoy Sjel på det småpene.

Savina Yannatou & Primavera en Salonico Folkemusikk i ny drakt, men med sjelen i behold.

Kenny Garrett Terning4 «Sketches of MD. Live at The Iridium» (Mack Avenue/Musikklosen) Funk og groove i skyggen av Miles.

CD: Storbandjazz, slik den unge Carla Bley (født 1938) opplevde den som sigarettpike og garderobevakt på jazzklubbene i New York på 1950-tallet, har inspirert den eldre Carla Bleys komponering for «Appearing Nightly», et konsertopptak fra Paris-klubben New Morning. På www.ecmrecords.com/Background/WATT_33.php beskriver hun prosessen bak musikken, der tradisjon og et mer modernistisk uttrykk møtes og forløses som vitalt arrangert storbandjazz, spilt av et godt sammenskrudd band med sterke solister som saksofonistene Andy Sheppard og Wolfgang Puschnig, trompeteren Lew Soloff, trombonisten Gary Valente og ikke minst el-bassisten Steve Swallow. Lånte fraser og figurer flyter sammen med nyskrevne forløp og friske improvisasjoner til en musikk det er vanskelig å tenke seg at andre enn Carla Bley og musikerne i hennes «sfære» kunne ha skapt.

GRESKE Savina Yannatous «Song Of An Other», har like lite/mye med jazz å gjøre som hennes to foregående album på ECM. Tittelen spiller på sangenes folkelige opphav i Armenia, Makedonia, Bulgaria, Serbia, Kazakstan, Israel, Albania, Italia og Hellas, og sammen med bandet sitt gjennom 15 år, Primavera en Salonico, synger Yannatou «de andres sanger» på måter som understreker fellestrekk og skjønnhet der det daglige nyhetsbildet aksentuerer motsetninger og vold. Hun bruker stemmen på både vanlig og eksperimentelt vis mens bandet improviserer på instrumenter som oud (arabisk lutt) og nay (stor arabisk fløyte) pluss feler, gitar, trekkspill og diverse perkusjonsintrumenter, på nok et originalt, vakkert og – i nordiske ører –

eksotiskklingende album.

Å KLYPE klassiske storheter uforferdet i kinnet med kjærlig respekt er en kunst som særlig Uri Caine (Mahler, Bach oa.) har utviklet i kjølvannet av Duke Ellington. Svenske Viktoria Tolstoys «My Russian Soul» er en glattere variant – kjente Tsjaikovskij- og Rakhmaninov-melodier, en Vysotskij-melodi og noen folkesanger utstyrt med nye, klisjetunge tekster og velklingende arrangementer. Tolstoys vokalformidling er ujevn hva sjelelige troverdighet angår, best er instrumentalistene med Joakim Milder, Jacob Karlzon og Nils Landgren i spissen, og aller finest noen spinkle akkordeonforløp fra Lelo Nika.

ALTSAKSOFONISTEN Kenny Garrett har meldt overgang fra Warner-eide Nonesuch til det uavhengige Detroit-baserte Mack Avenue, med «Sketches of MD» som debut. Kvintettopptaket er gjort på New York-klubben Iridium med Pharoah Sanders som gjest og ekkoet av Miles Davis, eller rettere: Miles og musikere som han hadde i bandet sitt, eksempelvis Garrett og Sanders, som en slags overbygning. John Coltrane og Wayne Shorter er to klare referanser, på et album som mest fortoner seg som en småfunky og publikumsvennlig, men forglemmelig groove-kveld på Manhattan.