Nyheten om en ikkenyhet

«Høyre stuper på meningsmålingene», fortalte NRK sine lesere på statskanalens nettsider torsdags morgen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Nyheten ble fulgt opp med intervjuer og analyser i radioen utover formiddagen. «Diffen-effekten» hadde gjort seg gjeldende. Eller hadde den egentlig det?

På NRKs partibarometer, som nyheten var utledet fra, var det nemlig ikke oppgitt hvor stor den statistiske feilmarginen for målingen var. Jeg tok direkte kontakt med NRKs nyhetsredaksjon, og fikk etter hvert tilbakemeldingen om at feilmarginen for partiet Høyre var anslått til å ligge på +/- 3.5 prosentpoeng (pp).

Ut fra denne informasjonen er det mulig å trekke to konklusjoner: a) Høyres nedgang på 2,3 pp er innefor feilmarginens grense. Vi vet med andre ord ikke om Høyre har falt på målingene i det hele tatt. b) Ut fra målingen er det fullt mulig at Høyre for øyeblikket ligger så høyt som 21,5 % (god måling for partiet) eller så lavt som 14,5 (et katastrofalt resultat). NRKs nyhet er med andre ord som ikkenyhet å betrakte. Hvorfor slås den da så stort opp?

Her spiller nok flere faktorer inn, og NRK er langt fra den eneste nyhetsredaksjonen som utviser statistisk lemfeldig.

Først og fremst skyldes nok oppslaget at dette er en nyhet NRK eier og har betalt for. Det er med andre ord snakk om (å ha følelsen av) å sitte med en eksklusiv nyhet. Samtidig ønsker man valuta for pengene. For det andre kan det skyldes manglende kunnskap hos journalistene. Er man usikker på forskjellen på prosentvis stigning og variasjon i prosentpoeng, gir neppe målet for feilmargin særlig mye mening heller. For det tredje, undervurderer kanskje journalisten publikum.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer