- Nyhetskanalen får ikke høye seertall

67 000 seere var topp-snittet på premieren.

(Dagbladet.no): I går var det klart for premieren av TV 2-konsernets nye tv-kanal TV 2 Nyhetskanalen. Klokka 12.00 mandag debuterte kanalen på lufta med nyhetsankerne Terje Svabø og Mah-Rukh Ali i studio og 200 000 seere var innom kanalen i løpet av premieredøgnet, i følge Kampanje .

Det som ikke kommer frem av artikkelen med denne type seermåling er hvor mange seere nyhetskanalen hadde på det meste.

Topp på 67 000

- Flest seere hadde nok nyhetskanalen mellom klokken 12 og 13 da nyhetskanalen gikk i samsending med TV2. Da var det 67 000 seere som i gjennomsnitt så på kanalen, forteller informasjonssjef Marianne Røiseland i TV 2 til Dagbladet.no.

Det utgjør 37,5 prosent av alle gårsdagens tv-seere. Røiseland er fornøyd med denne markedsprosenten.

- Nyhetskanalen skal ikke være noen kommersiell tv-kanal. Den skal ikke ha høye seertall i timen. Vi snakker heller om at nyhetssendingene, som går i loop, skal brukes aktivt av publikum. Folk skal gå inn for å bli raskt oppdatert og deretter gå ut igjen. At seerne er inne i så korte perioder gjør at kanalen ikke kommer til å få høye gjennomsnittlige seertall, fordi så få seere blir registrert samtidig, forklarer Røiseland.

Ikke alle har kanalen

Hun legger til at premieredøgnet ikke kan regne med å gi et generelt bilde av kanalen.

Premiere: Programlederne Mah-Rukh Ali og Terje Svabø presenterer nyhetene under den offisielle åpningen av TV 2 Nyhetskanalen i går. Foto: SCANPIX
Premiere: Programlederne Mah-Rukh Ali og Terje Svabø presenterer nyhetene under den offisielle åpningen av TV 2 Nyhetskanalen i går. Foto: SCANPIX Vis mer

- Det første døgnet visste jo mange at kanalen hadde premiere.

I beregningen av 200 000 seere har TV 2 valgt satt en grense på tre minutter eller mer for at tv-seeren skal telles med. Dette for at seeren skal ha fått med seg noen av innslagene eller overskriftene.

Lurt å merke seg er at TV 2 Nyhetskanalen distribueres digitalt på Canal Digital og Get og har dermed et begrenset seerpotensial på nærmere 750 000 husholdninger eller rundt 35 prosent av det totale tv-universet. Røiseland tror imidlertid at tallet vil vokse.

- Vi har fått mange henvendelser fra seere som lurer på hvorfor de ikke får inn kanalen. Mange har fortsatt ikke fått inn kanalen, og i det lyset viser dette stor interesse for TV 2 Nyhetskanalen. For å få inn kanalen må man ha en av kanalpakkene, eller vente på at de som distribuerer TV 2 tilbyr kanalen bredere, sier informasjonsdirektøren til Dagbladet.no.

Fornøyd:</B> Informasjonssjef Marianne Røiseland i TV 2 sier at det vil bli vanskelig for nyhetskanalen å få høye seertall fordi brukerne er inne i så korte perioder for å bli oppdatert.
Grei start:</B> På premieren i går kapret nyhetskanalen 37,5 prosent av alle mandagens tv-seere.