Nyhetstimen varer bare 25 minutter

Den første Nyhetstimen på TV 2 inneholdt bare 25 minutter rene nyheter. Like mange minutter ble brukt på introduksjoner og reklame. Statens medieforvaltning tar nå opp de mange reklameinnslagene som hastesak.

Nyhetstimen besto også av 10 minutter sport og værmelding, skriver Aftenposten.

Statens medieforvaltning tar reklameinnslagene i Nyhetstimen opp som hastesak fordi reklame ifølge Kringkastingsloven skal sendes i bolker mellom programmene.

I forskriftene heter det også at nyhets- og aktualitetsprogrammer ikke kan avbrytes av reklame. I Nyhetstimen sendes reklame mellom økonominytt og underholdningsnytt.

Direktør Ivar Andenæs i Statens medieforvaltning vil ta opp saken allerede til uken.

- Spørsmålet er om dette kan hevdes å være flere programmer som er kjedet sammen. Hvis det er lange sendeflater er det anledning til å sende reklame, men det skal særlig aktsomhet til når det gjelder nyhets- og aktualitetsprogrammer, sier Andenæs til Aftenposten.

Jurist Theo Jordal i TV 2 tror kanalen kommer til å få godkjent reklameringen i Nyhetstimen.

(NTB)