Ny.no utfordrer Finn

Kamp om rubrikkannonser. Gi tips og råd!

(Dagbladet.no): I løpet av det siste året har avishuset Dagbladet jobbet intenst med Ny.no - en ny side for rubrikkannonser på nettet. Nå er endelig tjenesten lansert.

- Hele markedet for rubrikkannonser er mer eller mindre flyttet over på nett. Vi har en av de best besøkte nettsidene i Norge, og ønsker også å lage en god tjeneste for brukerne på dette området.

- Dessuten trenger Finn.no mer konkurranse enn de har hatt til nå. De har en brukermasse og en inntjening som tyder på det, sier Rune Røsten, leder i DB Medialab.

Ønsker tilbakemeldinger

Røsten understreker at tjenesten på langt nær er ferdig utviklet, selv om den nå er lansert.

- Det er nå det viktigste arbeidet begynner. Vi ønsker tips, kommentarer og råd fra brukerne som gjør at vi kan bli den beste tjenesten. Vi har en utviklingsavdeling som kjapt kan utvikle Ny.no i tråd med ønskene brukerne har, sier han.

I starten tilbyr Ny.no annonser innenfor områdene jobb, bolig, bil og stort og smått. Samarbeidspartnere inkluderer BilNorge, boligavisa Ny Bolig og Qxl.

- Vi har et meget langsiktig perspektiv, og har planer om flere konkrete nye tjenester og satsingsområder. Finn har for eksempel startet med et reisesøk, som det også vil være naturlig å se på for oss. I tillegg har vi lansert en wap-utgave, og skal se på varianter av varslingstjenester, forteller Røsten.

NY UTFORDRER: Ny.no ønsker å bli en av de største aktørene på rubrikkannonser på nettet.
NY UTFORDRER: Ny.no ønsker å bli en av de største aktørene på rubrikkannonser på nettet. Vis mer

Bolig viktig

Alle de ulike mediene i avishuset Dagbladet vil bli brukt til å markedsføre tjenesten, og i tillegg er det snakk om eksterne annonsekampanjer - blant annet er en TV-reklame på TV2 på vei.

- Ambisjonen er ganske raskt å bli nummer to i markedet. På sikt er det å bli en kraftig utfordrer til Finn, sier Røsten.

Boligannonsene er særlig viktig for Ny.no.

- Flere velger å bytte bolig ofte, og mange ser også på boligannonsene for å få inspirasjon og se hvordan andre har det. Vi har valgt å satse på store og illustrative bilder, og det skal være enkelt å navigere i og mellom annonsene.

- Økonomisk er også denne typen annonser interessante. Vi har allerede inngått store rammeavtaler med flere meglerhus, forteller Røsten.

Ta en kikk på Ny.no, og gi tilbakemelding til Røsten. Er det noe du skulle ønske var mer funksjonelt? Er det noe du er spesielt fornøyd med? Noen annonsetyper du mener bør være med?

SPØR NY-SJEFEN: Leder i DB Medialab ønsker tilbakemeldinger.