Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Nyoppusset Agent 007

Knapt noen film-musikk er mer utbredt enn den som ledsager James Bond på hans oppdrag rundt kloden. Nå utgis 16 av sountrackene i remastrede utgaver.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

CD: I ettertid er det liten tvil om at det er komponisten John Barry som har æren for det fantastiske og trendsettende «James Bond Theme», selv om det er signert Monty Norman, som komponerte resten av musikken til den første Bond-filmen, «Dr. No», i 1962.

Deretter overtok Barry. Han lagde balkanske stemninger til «From Russia With Love», skjellsettende lounge-musikk til «Goldfinger», undervannsimpresjoner til «Thunderball», romfartsvisjoner og asiatiske klanger til «You Only Live Twice» og både drama og poesi til «On Her Majesty's Secret Service».

Nå er 16 av de klassiske James Bond-soundtrackene remastret og nyutgitt. Halvparten av dem er forsynt med bonusspor og samtlige har fått nye, lekre omslag med utfyllende liner notes. Det er på tide. Mange av disse platene har vært svært vanskelig tilgjengelige. Nå er samtlige Sean Connery- og Roger Moore-filmene ute på markedet.

John Barry skapte en egen stil med sine soundtracks. Beatles-produsenten George Martin overtok i en litt mer rockete takt på «Live And Let Die», «The Spy Who Loved Me» er lekent skrevet av Marvin Hamlisch, og Bill Conti lagde en tidsriktig disco-rock til «For Your Eyes Only».

Samtlige filmer fram til «The Living Daylights» er utgitt, den siste med a-ha i tittellåta, som ble til etter betydelige stridigheter mellom Barry og Harket & Co. Det siste albumet i denne pakken er «Goldeneye», med et mer elektronisk og 90-talls moderne lydbilder. De nyeste albumene, der den Barry-trofaste David Arnold har overtatt stafettpinnen, er tilgjengelige fra før. Kiss, kiss, bang, bang.