Bare for å ta det med én gang: bildet som illustrerer denne kommentaren er ikke riktig så ille som det ser ut. Det er tatt ved et påkjøringsfelt, der elbilene kan hope seg opp mens de venter på å komme inn i det forgjettede kollektivfeltet.
Men som alle som har kjørt inn og ut av Oslo fra øst eller vest vil ha lagt merke til: elbilene suser forbi i stadig tettere stim. Bare spør drosjesjåførene, sannsigerene på veiene. Eller se på statistikken: I fjor ble det registrert 3950 nye personbiler med elmotor - 1954 flere enn i 2011. Altså en økning på nær 100 prosent.
Litt flere tall: Det er nå anslagsvis 10 000 elbiler i Norge, og fjoråret sto for et kraftig hopp på statistikken. Antallet er ikke veldig høyt, og elbilsalget utgjorde bare rundt 3 prosent at totalsalget av biler i fjor. Men de klumper seg sammen.
For hvorfor har du lyst til å kjøpe elbil? Av alle fordelene - gratis parkering på offentlige p-plasser, ingen bom- eller fergeavgift, sterkt redusert årsavgift, momsfritak ved kjøp, halv firmabeskatning og lave drivstoffutgifter - er det muligheten til å kjøre i kollektivfelt som antakelig peker seg ut som den mest attraktive.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger