Nyter at fansen hater plata hans

Opprør mot terningkast én-Chris.

(Dagbladet.no): «Det blir litt som å se Finn Schjøll i «Skal vi danse», bare at i Cornells tilfelle er det lettere å le av ham enn å le med ham», skrev Dagbladets anmelder Torgrim Øyre om Chris Cornells nye plate «Scream», og kastet terningkastet én.

Han er ikke den eneste som har dratt fram slakterkniven.

Den tidligere Soundgarden og Audioslave-vokalisten har nemlig gjort et voldsomt karrieresprang, fra hardrock til r&b. På sin siste plate har Cornell fått med seg Timbaland - produsenten som også har skrevet for Justin Timberlake og det meste som kan krype og gå av amerikansk hip hop-elite.

Problemet er at fansen i overveldende grad er enige med Dagbladets anmelder (se for eksempel kommentarfeltet under anmeldelsen).

Nå har Cornell imøtegått den harde medfarten han har fått fra fansen, i et intervju med Reuters.

- Egentlig er det ganske morsomt. Når noen blir helt satt ut fordi en artist gjør noe helt annet enn de forventet, er man nødt til å spørre: «Vel, hva er det du egentlig vil? Vil du ha den forutsigbare, komfortable retten du blir servert år etter år etter år?».

Cornell anser derfor plata som et «interessant sosiologisk eksperiment», fordi han mener fokuset på hvem som har laget plata har blitt så mye viktigere enn musikken i seg selv.

Vokalisten forteller at han ikke hadde noen voldsom plan bak karriereskiftet, og at det hele skjedde litt på impuls. Etter en samtale med Timbaland - der sistnevnte viste at han kunne teksten til flere Soundgarden-låter - dro de to til Miami.

Cornell sang over nedstrippede beats, før Timbaland i ettertid la på resten av produksjonen.

Mange fans har fortvilet over den nye karriereretningen, og minnes gladere Soundgarden-dager. Cornell ser imidlertid tydelige paralleller til bandets tidlige dager og situasjonen nå.

Da bandet startet opp i Seattle på midten av 80-tallet var det nemlig punk som gjaldt, mens Soundgarden satset på mer klassiske hardrock-riff.

- Følelsen av å føle at de har noe å bevise, å framføre musikk som ikke kommer til å bli elsket uten forbehold... Det er en spenning i dette som jeg ikke har følt på årevis, sier Cornell.