Nytt «BioShock»-spill til himmels

Annonserer «BioShock Infinite».

||| Irrational Games har i flere uker fristet med at deres nye spill ville bli annonsert torsdag 12. august. Og nå, via en trailer og en pressemelding, har de avduket sitt nye prosjekt — «Bioshock Infinite».

Det var Irrational Games som laget det første «BioShock»-spillet, mens 2K Marin stod for oppfølgeren, «BioShock 2». Nå er det klart hva studioet bak det første spillet i serien har bedrevet tiden med, og de ser ikke ut til å dvele ved gamle bragder — for avdukingen avslører at den meget originale handlingen fra det første spillet flyttes opp fra havet og inn i skyene.

Historien skal ifølge pressemeldingen foregå i en svevende by i 1912. Byen Columbia skal ha vært en amerikansk stolthet i en tid hvor landet var i ferd med å bli en verdensmakt, men skal ha forsvunnet til ukjent territorium og inn i skyene.

Agenten Booker DeWitt blir sendt til den forsvunnede byen for å redde Elizabeth - en ung kvinne som har vært fanget i Columbia siden hun var et barn. Han utvikler et forhold jenta, noe som gir ham spesielle krefter. De nye kreftene skal gi dem mulighetene til å rømme fra byen, som bokstavlig talt er i ferd med å falle fra himmelen. Pressemeldingen forteller at du som DeWitt må slåss i høy hastighet både innendørs, men også i intense luftkamper i byen.

Ifølge spillutvikler Kevin Levine hos Irrational Games, var det ikke aktuelt å holde seg til predefinerte antagelser om hva spille skulle bli.

- Vi hadde bare én regel i utviklingen av «BioShock Infinite»: Ingen hellige kyr. Dette spillet er både trofast til det folk elsket med de forrige spillene, men samtidig ikke redd for å sette spørsmålstegn ved en hver antagelse.

Nytt «BioShock»-spill til himmels

Levine forteller også at det er en helt ny spillmotor som skal hjelpe med å fortelle historien i det nye spillet.

- For å utforske den svevende byen Columbia trengte vi en helt ny spillmotor. For å bringe Elizabeth til liv måtte vi lage et helt nytt system for både animasjon og kunstig intelligens. For å lage skytescener både innendørs og 10.000 meter over bakken, måtte vi tenke helt nytt, bygge på nytt og utvide «BioShock»-arsenalet. Det eneste «BioShock»-spillerne kan være sikre på, er at reglene i «Bioshock»-universet er i ferd med forandres, avslører Levine i pressemeldingen.

Det første «BioShock»-spillet høstet enorme lovord hos anmelderne og ble en superhit med fire millioner solgte spill. Flere filmregissører har også nevnt art deco-dystopien i «BioShock» som fascinerende - og etter at «Pirates»-regissøren Gore Verbinski stemplet ut av prosjektet er det «28 Weeks Later»-regissøren, Juan Carlos Fresnadillo, som skal sitte i registolen for filmatiseringen.

Også «Pan's Labyrinth»-regissør Guillermo del Toro har nevnt «BioShock» som et mesterverk.

Oppfølgeren, «BioShock 2», ble utviklet av et annet studio og kom ut tidligere i år, men tross gode anmeldelser har 2K Games uttalt at de rundt tre millioner solgte spillene var av det skuffende slaget.

«BioShock Infinite» utvikles til Xbox 360, PC og PlayStation 3 med mål om slipp i 2012.

Nytt «BioShock»-spill til himmels