Nytt bunnår for norske filmer

Norsk filmbransje sliter. Bare sju av hundre kinobilletter selges til en norsk film. Vi er inne i et av historiens verste norske kinoår.

De 13 norske filmene som har hatt premiere siden 2. juledag i fjor, har hittil bare solgt 609000 billetter på kino. Mens det totale kinobesøket øker fra i fjor og vil ende på drøyt 10,2 millioner solgte billetter, synker den norske delen av besøket.

I fjor var den norske markedsandelen på kino 8,8 prosent, i år blir den om lag 6,6 prosent. Bare i seks av de siste 30 åra har tallet vært lavere.

To suksesser

Med unntak for «Detektor» og kortfilmserien «De sju dødssyndene» , har alle filmene gjort det dårligere enn beregnet på kino.

Den siste store skuffelsen er «Get Ready To Be Boyzvoiced» , som bare har greid å lokke 33000 nordmenn til billettlukene. Produsent Stein Roger Bull håpet å selge 150000 billetter, den vil neppe nå mer enn 70000. Filmen vises på hele 50 kinoer, besøket har sunket med 45 prosent fra første til andre helg - noe som betyr at interessen er sterkt nedadgående.

Skuffende netter

Mona Hoels «Når nettene blir lange» skuffer også, med bare 9400 solgte billetter etter drøye to uker i 11 kinosaler.

- Det er ikke tvil om at dette er for dårlig. Det vil på sikt være umulig å få gehør for økte bevilgninger med slike besøkstall, sier spillefilmkonsulent Harry Guttormsen i Norsk filminstitutt.

Norsk Film AS sliter

Han har bevilget statsstøtte til både Boyzvoice-filmen og «Når nettene blir lange» - men også suksessen «Detektor» og nummer to på lista, «Da jeg traff Jesus... med sprettert!».

Det er nok en gang statsselskapet Norsk Film AS, som sliter tyngst i det norske kinomarkedet. Selskapet hadde budsjettert med et billettsalg på 35000 til «Ballen i øyet» og 100000 til «Aberdeen» . Det endte på henholdsvis 8600 og 42100 solgte billetter.

Nytt filmfond

Neste år skal Norsk Film legges ned, til fordel for et nytt norsk filmfond - der all fordeling av filmstøtte skal foregå. Guttormsen tror nyorganiseringen etter hvert vil gi flere og mer populære norske filmer.

- En markedsandel på ti prosent må være absolutt laveste grense, i løpet av en treårsperiode må den opp mot 20 prosent. Det er høye mål og de krever en konkret strategi, sier Guttormsen.

Forventninger

Allerede neste år kan besøkstallene stige. Størst forventning stilles det til de nye filmene til Pål Sletaune og Marius Holst, filmen om «Elling» fra Ingvar Ambjørnsens romaner og tegnefilmen «Karlsson på taket» fra suksessprodusent John M. Jacobsen.

BALLEN I ØYET: Regi: Catrine Telle. Besøk: 8600.
NÅR NETTENE BLIR LANGE: Med blant andre Geir Kvarme. Regi: Mona Hoel. Besøk: 10 000.