Nytt er unyttig

TA EN NØYE TITT

på Hit40-lista på motstående side. Legg merke til hvor mange låter som plutselig gjør comeback på lista over de mest spilte låtene på radio. Etter måneder og år borte, gjør nemlig et par moderne goldies seg plutselig gjeldende på eteren igjen. «Sing» var Travis' store norske hitlåt sommeren 2001. «Forever Not Yours» med a-ha var gruppas storslagne comebacksingle i februar 2002.

DET SKAL IKKE MYE

fantasi til for å skjønne hvorfor dette plutselig skjer. Vanligvis gjør to- tre låter gjeninntreden på Hit40 hver uke. Den første uka hvor Kanal 24s musikk for alvor tas med i regnestykket, og P4 framstår i konkurranseskjerpet skrud, er tallet på replasseringer oppe i hele 12. I tillegg til a-ha og Travis, er det ikke-ferske låter med Daniel Bedingfield, Shakira, Anastacia, Dido og Christina Aguilera inne på lista. Den kommersielle radiokrigen slår altså ut umiddelbart.

DETTE ER IKKE

i seg selv noe problem, men det illustrerer på en overtydelig måte at kommersiell radio ikke er noe sted for å oppleve ny musikk. Ny musikk er i denne formatverdenen - radioekspert Alf Lande hevdet i et intervju med DN at P4 og Kanal 24 betror seg til to ulike formater: Adult Contemporary (AC) og Soft Adult Contemporary (SAC) - synonymt med å støte fra seg lyttere, samme hvor fengende og formatriktig den er. Noen andre - les NRK P1, NRK Petre, «Svisj», «VG-lista Topp 20», ZTV, MTV og ikke-konservative nærradioer i de store byene - må derfor gjøre jobben med å breake låter med selv de mest kommersielle artistene før det er aktuelt for Kanal 24 og P4 å sette dem på spillelistene sine.

NY MUSIKK

er altså en styggedom som setter lyttertall og annonsekroner på spill, og det vil verken den lyssky musikksjefen i P4, Even Rognlien, eller hans kollega, Sverre Bjørnsen, i Kanal 24 ta sjansen på.

Derfor blir selv ikke spontane strømninger i markedet en god nok grunn til å sette en rimelig ny låt på spillelista. Og derfor får du for eksempel ikke høre folkehiten «Hey Ya!» med Outkast på Kanal 24.

Den er nemlig ikke en hit i kanalens målgruppe.

Ikke ennå, i hvert fall. Kanskje den blir det i 2006.