PÅ NY:  Hilde Louise Asbjørnsen har spilt inn ti av sine egne sanger på ny, denne gang med trio og publikum i studio. Foto: ANDERS GRØNNEBERG/DAGBLADET
PÅ NY: Hilde Louise Asbjørnsen har spilt inn ti av sine egne sanger på ny, denne gang med trio og publikum i studio. Foto: ANDERS GRØNNEBERG/DAGBLADETVis mer

Nytt gammelt; gamle gode

Hilde Louise Asbjørnsen med egne låter i nye versjoner, Satchmo, Bird og Miles i gode utvalg.

ALBUM: Komedienne og kabaretartist Hilde Louise Asbjørnsen (35) er et godt perfeksjonert naturtalent som jazzsanger og er dertil en produktiv tekst-og-melodiskriver. På sitt sjette album, det ferske «Divin' At The Oceansound», vender hun tilbake til ti av sine egne sanger, tidligere utgitt på debutalbumet «Eleven Nights and Two Early Mornings» (2004), «Birdie Blues» (2005) og «Never Ever Going Back» (2010).

HILDE LOUISE ASBJØRNSEN: Stort talent live i studio med trio og egne låter.
HILDE LOUISE ASBJØRNSEN: Stort talent live i studio med trio og egne låter. Vis mer

Denne gang skjer det i form av nyinnspillinger gjort live foran publikum i The Margarets' Ocean Sound Recordings-studio på Giske utenfor Ålesund.

The Rough Guide to Jazz Legends: «Miles Davis: Birth Of A Legend. Reborn and Remastered.»

Miles Davis

4 1 6
Plateselskap:

World Music Network/Cosmos

Se alle anmeldelser

PIANIST Anders Aarum, bassist Jens Fossum og gitarist Svein Erik Martinsen Ånestad er Asbjørnsens medsammensvorne i prosjektet, som band og medarrangører av låtene. De løser oppgavene med håndverksmessig sikkerhet, er lojale akkompagnatører og tar plass i forgrunnen når det passer seg slik.

LOUIS ARMSTRONG: Satchmo fra King Olivers band til superstjernestatus.
LOUIS ARMSTRONG: Satchmo fra King Olivers band til superstjernestatus. Vis mer

Asbjørnsen formidler tekstene sine med full kontroll over tone, timing og temperament, og om «Divin' At The Oceansound» ikke flytter grenser eller risper dypt, er albumet på sympatisk vis profesjonelt underholdende.

The Rough Guide to Jazz Legends: «Miles Davis: Birth Of A Legend. Reborn and Remastered.»

Miles Davis

4 1 6
Plateselskap:

World Music Network/Cosmos

Se alle anmeldelser

FØR internettet snudde opp-ned på all informasjonsformidling, var The Rough Guide-bøkene en yndet kilde til kunnskap om så vel rimelige hoteller som høydepunkter innen ymse slag musikk. Etter hvert ble det røffe råd på plater også, og nå foreligger tre nye i serien The Rough Guide to Jazz Legends, viet Louis Armstrong (1901-71), Charlie Parker (1920-55) og Miles Davis (1926-91) - selve sentrallinja i småbandjazzen fra starten av og fram til langt utpå 1980-tallet.

CHARLIE PARKER: Bebopfest med alle (b)oppfinnerne på plass.
CHARLIE PARKER: Bebopfest med alle (b)oppfinnerne på plass. Vis mer

Hver utgivelse består av to cd'er der hovedplata viser artisten som leder gjennom et representativt utvalg låter.

The Rough Guide to Jazz Legends: «Miles Davis: Birth Of A Legend. Reborn and Remastered.»

Miles Davis

4 1 6
Plateselskap:

World Music Network/Cosmos

Se alle anmeldelser

Bonusplata søker å plassere artisten i hans musikkmessige samtid og omgivelser.

MILES DAVIS: Tidlig Miles, dermed også bare halve historien.
MILES DAVIS: Tidlig Miles, dermed også bare halve historien. Vis mer

Eksempelvis byr Armstrong-hovedplata på bare tre spor fra 1920-tallet med trompeterens Hot Five, Hot Seven og Savoy Ballroom Five, men bonusplata supplerer med Armstrong og Bessie Smith anno 1925, Armstrong i King Oliver's Creole Jazz band i 1923 og i Jelly Roll Mortons Red Hot Peppers anno 1927. Tyngst representert er 1940- og -50-tallet, hvilket betyr at pop-Armstrong - «What A Wonderful World», «Uncle Satchmo's Lullabye» etc - ikke figurerer på repertoaret.

The Rough Guide to Jazz Legends: «Miles Davis: Birth Of A Legend. Reborn and Remastered.»

Miles Davis

4 1 6
Plateselskap:

World Music Network/Cosmos

Se alle anmeldelser

PARKER-PLATA konsentrerer seg først og fremst om perioden 1945-51, der Dizzy Gillespie og Miles Davis hyppig dukker opp i de berømte besetningene. Låtutvalget inkluderer Parker/bebop-hits som «Salt Peanuts», «Now's The Time», «Koko», «Ornithology» og «Scrapple From The Apple», og bonusplata kaster ytterligere lys over bop'ens mysterier gjennom klokt framplukkede spor med bl a Kenny Clarke, Thelonious Monk, Tadd Dameron, Dexter Gordon og Bud Powell.

Miles Davis-utgivelsen henter stoff fra «The Birth Of The Cool» (1949) via repertoar fra bl a «Milestones» og «Porgy and Bess» til «Kind Of Blue» (1958).

Greit nok, men iallfall to viktige Miles-tiår mangler altså.

Bonusplata skilter med Clark Terry Quintet, Coleman Hawkins, Lee Konitz, Thelonious Monk, Gerry Mulligan, Art Blakey & The Jazz Messengers, Charles Mingus, Horace Silver, John Coltrane og Cannonball Adderley, de fleste fanget på 50-tallet og i opptak som tåler gjenhør mer enn et halvt århundre seinere.

Tekstheftene er relativt utfyllende i sin knapphet og henviser til nettsteder for info om besetninger.

Med andre ord: Bra folkeopplysning for den som måtte ønske å nærme seg jazzhistorien via et røft utvalg gode eksempler.