Nytt håp for «Halo-dreperen»?

Vi ser på «Killzone 2».

SNIKTITT: Jeg husker enda hvor imponert jeg ble da jeg så den første filmen fra «Killzone 2» på E3 i 2005. Minst like godt husker jeg skuffelsen jeg følte da jeg fant ut at videoen ikke var ekte - det var bare en dataanimert film som skulle vise utviklernes mål med spillet.

Aldri i livet om det kom til å bli så bra i virkeligheten, tenkte jeg. Og det ble det ikke. Men vet du hva? Det er faktisk ikke så veldig langt unna.

OKAY, DET ER mange elementer fra den sagnomsuste videoen som ikke har funnet veien til det faktiske spillet, og gameplayet er nok ikke like filmatisk som vi ble «lovet» for noen år tilbake.

Men det jeg har brukt de siste timene på å spille hjemme i stua, minner nesten overraskende mye om de lekre videoene Sony stolt viste fram i 2005. «Killzone 2» ser rett og slett usedvanlig godt ut i aksjon.

Men nok om det. Til syvende og sist er det ikke grafikken som teller mest — det originale «Killzone» så tross alt rimelig heftig ut til å være et PS2-spill, men ble aldri den «Halo»-dreperen Sony hadde håpet.

Til det var gameplayet rett og slett for tamt. «Killzone» var veldig generisk og veldig lineært, og selv om det hadde en god porsjon action var det ikke nok til å gjøre det til noen spesielt minneverdig spillopplevelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

JEG HAR IKKE spilt nok «Killzone 2» til å kunne garantere at etterfølgeren blir den klassikeren vi på forhånd trodde «Killzone» kom til å være, men så langt ser det i alle fall godt ut. Spillet er riktignok fortsatt veldig lineært og skriptet, men det leverer langt bedre action enn forgjengeren, og langt mer interessante skytekamper. I tilllegg virker den kunstige intelligensen allerede veldig solid, enten det er snakk om medsoldater eller fiender.

Rent gameplaymessig er «Killzone 2» et veldig tradisjonelt førstepersons skytespill. Her løper du rundt i sønderskutte bymiljøer, og plaffer ned alt som kommer mot deg av fiender. Underveis får du følge av allierte medsoldater, og sammen med disse må du oppnå relativt varierte mål.

SPILLET ER IKKE direkte taktisk, men det har noen elementer som gjør at du ikke kan leke seriøse Sam heller. Du kan for eksempel kun bære to våpen samtidig, noe som blant annet betyr at det lønner seg å være forsiktig med ammunisjonen til favorittvåpenet ditt.

«Killzone 2» bruker også det stadig mer populære helsesystemet som vi blant annet kjenner fra «Gears of War»-spillene. Det vil si at etter at fienden har fått inn et par fulltreffere, er det bare å sitte litt i ro og mak, og så er helsen på plass igjen.

Man kan si hva man vil om dette systemet, men det sørger for å opprettholde flyten i spillet (blant annet ved at du slipper å lete etter helsepakker hver gang du blir skutt), samtidig som det oppfordrer til å spille litt mer aggressivt.

Og det er jo selvsagt ikke slik at det tar bort alle elementer av utfordring — det er langt fra vanskelig å bli drept i dette spillet, om du ikke er flink til å skjule deg bak vegger, gjerder og andre ting.

ET AV DE STERKESTE kortene til «Killzone 2» ser så langt ut til å være at det virkelig føles som om du er en del av en stor krig, hvor du kjemper deg fremover fra gate til gate. Gameplayet er hektisk, og du både ser og hører hvordan krigen raser rundt deg. Dette er selvsagt ikke et spesielt realistisk spill, og krigsfølelsen er nok mer preget av Hollywood enn Afghanistan, men det får så være. Vil du ha ekte realisme, kjøper du «Armed Assault» eller «Operation Flashpoint», ikke et sci-fi-krigsspill.

Forresten, selv om spillet foregår i et langt mer teknologisk avansert univers enn vårt eget, er skytevåpnene fortsatt av den gode, gamle sorten — med kuler og krutt, og høye smell. Jeg har ikke alle våpnene enda, men de jeg har fått leke med har alle vært tilfredsstillende å bruke.

«KILLZONE 2» HAR levert varene så langt, men selv om kampene er heftige og grafikken er lekker, er det fortsatt et åpent spørsmål om fullversjonen har det som skal til for å imponere en hel spillverden til å kjøpe PS3.

Jeg tror det som til syvende og sist avgjør hvor god fullversjonen blir er om gameplayet har tilstrekkelig variasjon til at det holder seg friskt gjennom hele spillet. Det grunnleggende skytegameplayet er det nemlig ingen ting i veien med. Vi gleder oss til å teste fullversjonen når den lanseres i februar.

Sniktitten er kun basert på enspillerdelen av «Killzone 2». Dette er en forkortet versjon av sniktitten på Gamer.no.