POPULÆR PRESIDENT: Spørmål om «selfies» er hyppige når president Barack Obama møter amerikanske studenter. Her fra et universitet i Indianapolis, Indiana. Foto: Reuters / NTB Scanpix
POPULÆR PRESIDENT: Spørmål om «selfies» er hyppige når president Barack Obama møter amerikanske studenter. Her fra et universitet i Indianapolis, Indiana. Foto: Reuters / NTB ScanpixVis mer

Nytt, «kult» og tannløst

Obamas smarte mediemaktmanøver.

Kommentar

«Siste spørsmål - »

Det var et par dager etter den årlige State of the Union-talen, og Obama hadde latt seg intervjue, live, av tre Youtube-personligheter i stedet for de vanlige ringrevene fra den tradisjonelle pressen. Etter snart 45 minutter hadde ingen klart å sette Obama fast. Derimot hadde han klart å dekke både cybersikkerhet, utdannelse, helsereform, homoekteskap og tragedien som er USAs vedvarende rasekonflikter. Det lå an til å bli et av de mest friksjonsfrie intervjuene i karrieren hans. Bare et spørsmål sto igjen.

«- kan jeg ta en selfie av oss?»

Utvalget av internettprofiler var like politisk korrekt som det var akkurat passe skrullete for en god mediejippo: Hank Green, en klassisk, hvit, nerd med briller i trettiåra som snakker om nettnøytralitet og Harry Potter til sine millioner av følgere. Bethany Mota, den pene 19-åringen som innrømmet å aldri ha interessert seg stort for politikk før dette intervjuet - vanligvis pleier hun å gi Youtube-fanbasen sminketips. Og sist, men ikke minst, den spik spenna gærne komikeren GloZelle - «My push-up bra will help me get my man» - Green (52), som sjelden viser seg offentlig uten grønn leppestift.

Obama-administrasjonen nektet selvfølgelig for alle anklager om at de prøver å skyve ut tradisjonelle medier fra den politiske dekningen, til fordel for tannløse representanter for «nye medier», praktisk talt blottet for erfaring med politikk.

Det samme gjorde nettkjendisene selv - Hank Green skrev et lengre innlegg om hvordan Youtube-personligheter er mer «autentiske» enn journalister, at de blir respektert for å stå for en personlighet der journalister står for en dårlig skjult politisk agenda. At å snakke med dem var en demokratiserende mediestrategi.

Men man trengte ikke være Machiavelli for å skjønne at dette var en mediemaktmanøver. Youtube-kjendisene var så nervøse at de dirret da de satt seg ned med den amerikanske presidenten. GloZelle klarte å kalle førstedamen Michelle Obama for «din første kone».

Spørsmålene var «ikke kontrollert på forhånd», Googles representanter hadde bare tatt en kikk på dem (Google eier Youtube). Google hadde forresten organisert hele intervjuet, og plukket ut disse tre «grasrotrepresentantene», tilfeldigvis fra gjengen av Youtube-personligheter de har markedsført aggressivt i USA i det siste. Revolverintervjuene deres inkluderte innertiere som denne: «Er ikke Nord-Korea et fælt regime?» Og: «Hvilken superevne ville du valgt, herr president?» Ikke ett eneste oppfølgingsspørsmål ble stilt.

Obama er uten tvil en mester i disse situasjonene. Om han bare var like suave med republikanerne i Kongressen.