Nytt NRK-konsept skal selges på messe i Cannes

Hva slags tv har denne bergenseren fått fart på?

SAKTE-TV-KONGEN: Redaksjonsjef Rune Møklebust i NRK regnes som sakte-tv-formatets far, som nå skal selges som tv-konsept for NRK av et britisk selskap på TV-messa i Cannes. Foto: Anders Grønneberg
SAKTE-TV-KONGEN: Redaksjonsjef Rune Møklebust i NRK regnes som sakte-tv-formatets far, som nå skal selges som tv-konsept for NRK av et britisk selskap på TV-messa i Cannes. Foto: Anders Grønneberg Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Minutt for minutt-sendinger fra Hurtigruta, Bergensbanen og «Sommeråpent» fascinerer internasjonalt.

Nå tar NRK konseptet til tv-messa i Cannes.

Mipcom i Cannes Annerledeslandet Norge skaper ny trend. Mens det stadig går fortere i Hollywood og i tv-studioer verden over, lager NRK langsom direkte-tv av ting «ingen skulle tru at nokon ville sjå på».

- Vi skal presentere konseptet på den internasjonale tv-messa Mipcom i Cannes i oktober, sier programsjef Rune Møklebust.

Han regnes, sammen med kollega Thomas Hellum fra NRK Hordaland, som idéskaperen bak sakte-tv-suksessen på NRK.

Selges fra London Formatsjef og programutvikler Ole Hedemann i NRK bekrefter at konseptet skal presenteres på tv-messa i Cannes.

- Formatselskapet DRG i London er veldig fascinert og de skal presentere og selge sakte-tv-konseptet, opplyser Hedemann.

Han forteller at det er NRKS kunnskap om «slow-tv» som er interessant. TV-kanaler har kompetanse å sende fra faste arenaer, men ingen har så mye erfaring som NRK på å sende direkte fra bevegelige arenaer.

Kantineprat Millioner av nordmenn har sett de forskjellige direktesendingene siden 2009, da Bergensbanens hundreårs jubileum ble markert med over seks timers sammenhengende sending fra toget mellom Bergen og Oslo.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer