Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Nytt reklamestunt fra U2

Hva har politiets åstedsgranskere og U2 felles?

(Dagbladet.no): Vel, begge deler er god og innbringende underholdning.

TV-serien «CSI» har vært en hit de siste åra, både i USA og internasjonalt. Serien om politiets åstedsgranskere har nå blitt til tre separate serier der handlingen er lagt til storbyene Las Vegas, Miami og New York. Serien sendes på TVNorge her hjemme.

Og nå har den irske supergruppa U2 sporet en mulig kommersiell fordel i serien. De neste ukene vil sanger fra bandets neste album, «How to dismantle an atomic bomb», bli spilt i serien, skriver E! Online.

Amerikanske tv-seere kunne høre en del av singelen «Vertigo» i sist ukes episode. En remix av singelen dukker opp i en fremtidig episode, i tillegg til en ny låt som kan høres når tv-serien sendes 25. novemeber, to dager etter at albumet slippes.

M2M

Det er forsåvidt ikke nytt av artister lanseres eller promoteres i tv-serier. Norske M2M ble for eksempel sett av millioner når de opptrådte i en ungdomsserien «Dawson's Creek».

Men ifølge E! er det første gang at stadionband som U2 ser potensiale i en slik strategi. CSI er en av de meste sette tv-seriene i USA, og november er en viktig måned i oppladningen til julesalget.

- Det er stort at U2, et band som er meget forsiktig med å lisensiere ut musikken sin, ruller ut tre låter i et show som CSI, sier G. Marq Roswell til E!. Han har blant annet styrt hvilken musikk som spilles i filmen «Spy Game» (Robert Redford, Brad Pitt).

Apple og U2

Han tror vi kommer til å se mer av dette fremover

- Managere innser at TV har et kjempepublikum. De vet hvem som ser på, og de ser at dette oppnår høyere salg, hevder Roswell.

CSI-stuntet kommer sammen med at U2 og Apple har vært gode kommersielle venner den siste tida. Apple har lansert en U2-versjon av sin uhyre populære bærbare spiller Ipod. «Vertigo» var bakgrunnsmusikken til en rekke av Apples Itunes-reklamer i oktober. I tillegg er singelen den mest kjøpte i Itunes.

<B>REKLAMESTUNT 1:</B> to låter og en remiks fra U2s neste album kan du amerikanerne høre i tv-serien «CSI» i november. Her representert ved Marg Helgenberger og William Peterson
REKLAMESTUNT 2:</B> Bono og resten av U2 samarbeider med Steve Jobs og Apple om blant annet en spesialutgave av Ipod.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media