LEDELSEN: Operasjef Per Boye Hansen og ballettsjef Ingrid Lorentzen lanserer et sterkt sesongprogram. Foto: Erik Berg
LEDELSEN: Operasjef Per Boye Hansen og ballettsjef Ingrid Lorentzen lanserer et sterkt sesongprogram. Foto: Erik BergVis mer

Nytt tyngdepunkt

Det var ikke bare sesongprogrammet som signaliserte nytt i Bjørvika i går.

Kommentar

For den årlige sesonglanseringen sto i et annet tegn i år, enn tidligere.

Jeg vil ikke akkurat påstå at det tegnet heter Nils Are Karstad Lysø, mannen som for få dager siden ble kjent som den administrerende direktøren som skal etterfølge Tom Remlov når Remlov går av etter 8 år til sommeren. Lysø, tidligere leder av motekonsernet Moods of Norway var ikke engang til stede.

Slik kan vi la det symbolisere at ledelsesstrukturen på vår Nasjonalopera endelig har funnet veien hjem. Det kunstneriske tyngdepunktet på huset ligger nå der det skal, hos operasjef Per Boye Hansen og ballettsjef Ingrid Lorentzen. Og la det med en gang være sagt at der ligger det godt, både ut fra en vurdering av hva de maktet å få i stand av kunstnerisk aktivitet i året som gikk, og ut fra hva de har å by på i sesongen som kommer.

Men først noe ord om ledelsen av huset. Bjørvika som vår Nasjonalopera startet opp i den ulykkelige situasjon at ingen visste helt hvor den kunstneriske autoriteten lå. Den kunne ikke ligge hos administrerende direktør Remlov, som slett ikke var noe opera-mann. Men det var ikke så lett med en operasjef som kom og reiste støtt, og samtidig uten noen ansatt musikksjef. Den eneste som tok ansvar for sin teig, balletten, var Espen Giljane - og så Anne Gjevang da, casting director og profesjonell til fingerspissene.

Nå, derimot er ansvaret for den kunstneriske driften plassert der den hører hjemme, og dét uten noen som helst tvil. Lysø kan gli pent og rolig inn på administrativ plass.

Og vi kan gå en spennende sesong i møte, også i år fordi Boye Hansen og Lorenzten har funnet berøringspunkter som slett ikke er selvsagte i et operahus. Først Ibsen. Marit Moum Aune inntar Hovedscenen sammen med koreograf Cina Espegjord for å fortelle Ibsens «Gjengangere» som dans. Musikeren Nils Petter Molvær tar de med seg inn. Og Heddaprisvinneren Sigrid Strøm Reibo har fått regioppdraget på «Peer Gynt» - som opera! Som dermed både får ny musikk - og ny tekst, begge deler i ferd med å skrives av den estiske komponisten Jüri Reinvere.

Så kjører de to i spann i «Carmen» også, én opphenting i hendene på koreografen Liam Scarlett, og en annen i hendene på ikke ukjente Calixto Bieito. Vi skal ikke regne opp godbitene, og plankekjøringen som programmet også er fullt av. Men nøye oss med én gyser: Sjostakovitsj' «Lady Macbeth fra Mtsensk» - henlagt til et fiskemottak i Nord-Norge. Og det hele i hendene på regissør Ole Anders Tandberg.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen! Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukas viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag.