Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Oberst angriper

En ung særing er på vei til Oslo med to plater som vil bli husket når året skal oppsummeres.

CD: Conor Oberst (24) fra Nebraska er Bright Eyes, indierockens lysende stjerne de siste åra. Det er snart tre år siden «Lifted or the Story Is in the Soil, Keep Your Ear to the Ground». Det kompenseres av to helt forskjellige utgivelser - samtidig. Og i motsetning til en superproduktiv artist som Ryan Adams, er Conor kritisk til hva han gir ut.

Start med «I\'m Wide Awake, It\'s Morning» , ti varme, akustiske låter som svever mellom alternativ country og folk - med mye steel-gitar, et lunt piano, blåsere - og Emmylou Harris\' deilige duett- og korstemme. Conor har litt Steve Earle over seg. Det er ei plate du vil elske umiddelbart; enkel, skjør, balansert og vakker.

Sistesporet er en forsmak på «Digital Ash In A Digital Urn» , som kan virke kaldere på grunn av et rocka og pompøst lydbilde med programmering, samples og tilløp til lydkaos. Men melodiene er knallgode, spesielt i midtpartiet. Og selv om den krever mer, vil du helt sikkert bli glad i den også.

Men mannen med den såre og litt «ruglete» stemmen erter litt også, gjennom å åpne med en langsom låt som først irriterer og seinere gjør det samme med deg som Wilcos pling-plong-lek på sine siste plater. På samme måte innledes «I\'m Wide Awake, It\'s Morning» med at Conor forteller en historie, før han suger deg inn i et uimotståelig univers med lett absurde, men gode tekster.

Spiller på Rockefeller søndag 27. februar.

• NB: Også plata «Digital Ash In A Digital Urn» er anmeldt. Den fikk terningskast 5 av Dagbladets anmelder.