KARRIG: Vet politikerne nok om de geografiske avstandene i nord og konsekvensene av deres beslutninger? spør artikkelforfatterne. Bildet er fra Nordkynhalvøya i Lebesby kommune i Finnmark. Foto: Bjørn Jørgensen / NN / Samfoto /<span style="background-color: inherit;">&nbsp;NTB Scanpix</span>
KARRIG: Vet politikerne nok om de geografiske avstandene i nord og konsekvensene av deres beslutninger? spør artikkelforfatterne. Bildet er fra Nordkynhalvøya i Lebesby kommune i Finnmark. Foto: Bjørn Jørgensen / NN / Samfoto / NTB ScanpixVis mer

Obligatorisk dannelsesreise til Finnmark for landets politikere!

Hvordan kan politikere og byråkrater ta beslutninger med så lite kunnskap om Nord-Norge?

Meninger

Etter forrige onsdags beslutning om å slå sammen Troms og Finnmark til ett fylke, foreslår vi at det innføres obligatorisk dannelsesreise til Finnmark for alle politikere som skal ta beslutninger som berører landsdelen. Uvitenheten sørpå om hvor enorme de geografiske avstandene er her nord og konsekvensene av deres beslutninger er helt hårreisende.

Avisa Finnmarken påpekte dette på passende vis. Den 26. april refererte de til Regionreformen. Der står det at ferje må brukes på strekningen mellom Vadsø og Hammerfest.

Her er eneste båtforbindelse Hurtigruten, og den tar ca. 27 timer. Finnmarkinger vet det er mulig å ta en biltur på ca. seks timer uten bruk av ferje. Samme tabbe ble gjort i Troms. Og etter konfrontasjon fra avisa fikk en ny ferjefri strekning tillagt ferjeforbindelse i et forsøk på korrigering.

Hvordan kan politikere og byråkrater ta beslutninger med så lite kunnskap?

For å illustrere hvor stort Finnmark er, kan vi nevne at fra Vardø i Øst-Finnmark til Øksfjord i Vest-Finnmark er det 62 mil, ca. 8,5 timers kjøring. Fra Nordkapp i nord til Siebe i sør er det 38 mil, ca. seks timers kjøring.

Tatt i betraktning at vi ikke har tog, begrensede bussforbindelser, dyre flybilletter og et værhardt klima, så kan man lure på hva de tenker med dem som legger ned flyruter og vil flytte fylkeshovedstaden lenger unna.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Noen steder har vi ingen bussforbindelse i det hele tatt, andre steder er det en til to avganger i døgnet. Du kan fly billigere fra Oslo tur/retur USA enn fra Øst-Finnmark til Tromsø! Hvorfor må vi betale mer for bensin og diesel enn de som bor i byer med flere alternative kollektivtilbud?

Blir ting like tungvint for oss som da noen bestemte at fly-huben for Finnmark skulle være i Tromsø i stedet for å holdes innad i fylket? Mister vi flere jobber enn vi alt har gjort med tanke på fiskeripolitikken?

Hvordan vil det stå til med lokalkunnskapen hos byråkrater og folkevalgte når Troms og Finnmark slås sammen – et fylke på størrelse med Irland eller Tsjekkia?

Det har bodd folk frivillig i Finnmark i ca. 10000 år. Finnmarkinger er vant til å klare seg på egen hånd. Det er viktig å tilrettelegge slik at vi ikke er avhengig av hjelp sørfra. Vi har tradisjonen, viljen og evnen til å forvalte naturressursene. Hvorfor ikke utnytte den? Er det en hemmelig plan om å avfolke regionen og grensetraktene mot Finland og Russland?

Det er på tide å sende beslutningstakerne på dannelsesreise til Finnmark. All forflytning bør skje ved hjelp av kollektivtransport. Det er på høy tid at de gjør seg kjent med lokale forhold.

Avslutningsvis kan de kjøre for egen regning fra Øst-Finnmark til Tromsø i januar, med de utfordringer det medfører av stengte veier og kolonnekjøring. Da får de kjenne på kroppen hvordan avstandene er og hvor urimelig det føles med dyre transportalternativer når avstandene er så enorme.