Obligatorisk leksehjelp er feil medisin

Vi trenger omfattende endringer i skolen for å utjevne sosiale forskjeller. En god start er å gjøre den leksefri.

LEKSER: «Lekser er, i tillegg til å være en del av problemet, også med på å dekke over det», mener Rød Ungdom. Foto: Gorm Kallestad / NTB Scanpix
LEKSER: «Lekser er, i tillegg til å være en del av problemet, også med på å dekke over det», mener Rød Ungdom. Foto: Gorm Kallestad / NTB ScanpixVis mer
Debattinnlegg

Da regjeringen lanserte obligatorisk leksehjelp i 1.-4. klasse for å redusere sosiale forskjeller i skolen, var Rød Ungdom sterkt kritiske til forslaget. Vi var redd for at leksehjelp ikke ville treffe de som trenger det mest, og at ordningen ville bidra til å forsterke måten skolen reproduserer forskjeller på. Sluttvurderingsrapporten, utgitt av Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring (Nova), gir oss langt på vei rett i det. En økt satsing på leksehjelp vil være feilslått dersom målet er å utjevne sosiale forskjeller i skolen. Det er rett og slett feil medisin.

Den norske skolen reproduserer forskjeller. Det er i gjennomsnitt en hel karakter som skiller elever med høyt utdannede foreldre fra sine klassekamerater. Det er noe grunnleggende galt med et skolesystem der bakgrunnen din er så avgjørende for hvordan du gjør det på skolen. Lekser er, i tillegg til å være en del av problemet, også med på å dekke over det. Istedenfor å ta et felles ansvar for å endre skolen, gjør vi problemet individuelt ved at ansvaret for læring flyttes fra skolen til hjemmet. Med eller uten leksehjelp vil dette være et problem fram til vi gjør noe med årsakene til det.

Vi vet at motivasjon er en av de største faktorene som spiller inn på elevenes læring. Elever som sliter med skolen i dag trenger ikke mer lekser. De trenger mestringsfølelse. Fra vellykkede forsøk med leksefri skole, både her i Norge og resten av Europa vet vi at det å fjerne leksene er et riktig steg i retning en skole der egen innsats avgjør hvordan du gjør det på skolen. Det klareste eksempelet på dette er Tønder Gymnas i Danmark, der karaktersnittet har gått opp med 1,1 prosent og frafallet har gått ned med 15 prosent.

Vi trenger omfattende endringer i skolen for å utjevne sosiale forskjeller. En god start er å gjøre den leksefri.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.